Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

15 december 2008

Iens niet langer "independent"

Iens--al eerder hier en hier--noemde zich ooit een onafhankelijke restaurantindex. Inmiddels lijkt daarvan weinig meer over. De site heeft definitief besloten in te cashen op het succes dat ze aan haar cultstatus wist te ontlenen. Iens is nu big business geworden.

Voor zo ver dat nog niet duidelijk was spamde Iens mij in het afgelopen weekeinde met een aanbieding om kennis te maken met een eetblad--niet eens als bijlage van de proefberichten waar ik op geabonneerd ben, maar onbeschaamd als 100% junk.

Ik moet ze nageven: op de site staat niet langer meer prominent dat Iens een independent index is, vermoedelijk vooral omdat voor die vermelding geen plaats meer is tussen de reclame voor sauzen in potjes, bier uit Limburg, telecomaanbieders, elektronicaketens en diverse andere producten. Eigenlijk vind ik dat ze de sporadische vermelding independent die hier en daar nog in de teksten staat ook onderhand maar eens gewoon weg moeten halen. Er is niks mis met plat gewin, maar durf het dan ook gewoon zo te noemen.

UPDATE: Ik typ inmiddels weer--traag en voorzichtig--met tien vingers. Iedereen dank voor het meeleven en voor de aanbiedingen om gesproken of handgeschreven tekstjes voor mij in te toetsen. Ik waardeer dat bijzonder, maar het is zinloos: ik kan als schrijver nu éénmaal niet zonder het zelf laten hameren van de toetsen. Vanaf nu dus weer elke werkdag, hoop ik.

5 Comments:

  • At 15 december 2008 om 16:29, Anonymous TafelDertien said…

    Ik ken Iens pas sinds heel kort en nu kan ik er kennelijk al niet meer blind op varen. Verbaast me niets, want mijn favoriete restaurant komt verrassend slecht uit de recensies.

    O, en welkom terug natuurlijk, ik hoop dat 't je weer gaat lukken om elke dag te schrijven, eh..., typen!

     
  • At 15 december 2008 om 18:56, Anonymous Jetty said…

    welkom terug!

     
  • At 15 december 2008 om 23:28, Blogger Arden said…

    Welkom terug :-)

     
  • At 16 december 2008 om 13:44, Blogger sas said…

    Ach zolang ik nog mijn ongezouten mening kan achterlaten op de iens site zijn ze voor mij nog independent.

     
  • At 29 december 2008 om 00:18, Anonymous dutchgrub said…

    Mee eens. iens wordt steeds slechter. Te veel reklame en focus op kwantiteit in plaats van kwaliteit.

    Ben recent begonnen qype.com te gebruiken, een echte crowd sourcing site voor restaurants, vergelijkbaar met yelp in de US, met focus op europa. Er is nog niet veel conten, maar het wordt steeds beter!

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home