Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

25 november 2008

Van de hemel koken

Het is bijna niet te geloven, maar gisteren was ik dus echt gewoon even vergeten dat vandaag de Michelinsterren voor Nederland bekend zouden worden gemaakt--sterren die trouwens vooral op bloemetjes of op kerstkransjes lijken en die in Frankrijk dan ook vaak macarons worden genoemd.

Als mijn geliefde G. haar knie niet verschrikkelijk verdraaid had en daardoor uiterst onmobiel is geworden, waren wij vanavond gaan eten in één van onze favoriete restaurants, 't Nonnetje in Harderwijk, dat zijn tienjarig bestaan viert met een erg mooi menu à € 25,--. En laat dat restaurant nu inderdaad met zijn chefkok Michel van der Kroft de ster terug hebben gehaald die met het vertrek van Omar Dahak van de Harderwijkse hemel was gevallen.

Jammer. Ik had minstens graag ervaren of eten in een restaurant dat die dag met een ster bekroond is nu een voordeel of een nadeel is. Het kan alle kanten op. Ongetwijfeld zijn chef en brigade extra geïnspireerd. Maar wat als de champagne nu érg lekker was?

Hoe dan ook gaat het steeds beter in culinair Nederland. Netto toch mooi tien sterren erbij. Overigens is Flevoland de enige provincie zonder ster. Misschien dat dat volgend jaar veranderd, als Sonoy zijn eerste jaar in Emmeloord erop heeft zitten? Want inderdaad: de Michelin blijkt om die verhuizing wel degelijk de ster te hebben afgepakt.

Morgen--op gevaar af door u voor een chaoot te worden versleten, wat momenteel niet eens geheel onverdiend zou zijn--meer over wagyu.

2 Comments:

  • At 25 november 2008 om 17:29, Anonymous Chris said…

    Fijn dat ze hun ster weer terug hebben. 't Nonnetje blijft voor mij jeugdsentiment; ik heb er gewoond en daar in de keuken van mijn moeder koken met de paplepel ingegoten gekregen... Ik zou er graag weer eens naar toe gaan.

     
  • At 26 november 2008 om 09:27, Anonymous Odette said…

    Sterkte met de knie van G.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home