Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

10 november 2008

Simpele zaken

Even wat anders. Dit is Nina, en tenzij je een grote hekel aan katten hebt, begrijp je in één oogopslag waarom wij dol op dit diertje zijn. Helaas heeft ze een zwakke gezondheid, onder meer doordat ze al sinds vrij jonge leeftijd diabetes heeft. Afgelopen vrijdag vonden wij haar 's morgens vroeg voor dood liggen. We scheurden met haar naar de dierenarts, waar bleek dat ze een extreme hypoglycemie had--bloedsuikerspiegel bijna nul. Ze was toen al bijna in coma en het was hoogst twijfelachtig of ze het zou halen.

Maar ze heeft het na een angstig dagje gehaald en hoewel er nog moet worden gekeken of er geen blijvende gevolgen zijn en er voorlopig goed op haar gelet moet worden, gedraagt ze zich weer helemaal als voorheen. Daar hoort een verbijsterend luid gesnor bij, iets dat op dit moment tranen van ontroering in onze ogen brengt.

U begrijpt meteen waarom hier vrijdag géén stukje stond. Ook vandaag heb ik het nog een beetje moeilijk met de inspiratie. We hebben onze afspraken voor het weekend afgezegd, het heerlijk rustig aan gedaan en heel makkelijk gegeten. Gisteren haalde ik een gerecht uit de oude doos. Een kwarteeuw geleden vrij populair in bistro-achtige eethuizen, nu uit de mode want te vet en te romig. Echter nog steeds erg lekker, erg snel klaar en troostvoedsel bij uitstek. Perfect dus als de gezondheid van je huisdier even al je aandacht vraagt.

Steak archiduc

Nodig voor 2 personen

- 2 ossenhaasjes of biefstukjes
- 250 g champignons
- 1 kleine ui
- 100 ml goede witte wijn
- 250 ml slagroom
- boter, olie, peper, zout

Verwarm de oven voor op 75 graden. Snipper het uitje. Maak de champignons schoon en snijd ze in schijfjes. Verhit een eetlepel olie in een pan met anti-aanbaklaag en bak hierin op hoog vuur onder regelmatig omscheppen de paddestoelen tot het vocht eruit verdampt is. Doe ze over in een diep bord.

Bak in een andere pan de biefstukjes op hoog vuur naar wens in boter. Neem ze uit de pan, leg ze op een bord en zet ze in de oven, die u sluit en uitdraait. Maak de pan waarin de champignons hebben gebakken schoon en smelt er op middelhoog vuur een klont boter in. Fruit hierin de uisnippers tot ze glazig zien, doe er de champignons bij en bak ze goudbruin. Draai het vuur hoog, schenk de wijn in de pan en laat tot een kwart inkoken. Schenk er de room bij, roer door en laat nogmaals tot een kwart inkoken. Breng op smaak met peper en zout. Leg de biefstukjes op borden en schep er de saus half over. Serveer met frietjes en een groene salade.

8 Comments:

  • At 10 november 2008 om 17:20, Anonymous Carla said…

    Volkomen begrijpelijk zeg, je schrikt je toch naar! Arm beestje. De onze snort ook als een oude trapnaaimachine, van kleins af aan al.
    Je troosteten ga ik deze week ergens gelijk maken, kan heel goed met dit weer :-).
    Ik hoop dat Nina geen blijvende gevolgen heeft van deze aanval!

     
  • At 10 november 2008 om 22:09, Anonymous Hannie said…

    Beterschap voor poes Nina! Het is inderdaad een hele lieve poes als je haar zo ziet.

    groet,

    Hannie

     
  • At 12 november 2008 om 09:51, Anonymous TafelDertien said…

    Een prachtige kat: wij hebben zelf twee cypers en ik moet er niet aan denken dat we zonder ze zouden moeten.

    Maar hoe zit het met de dieren waarvan de ossehaas of biefstuk gemaakt is?

    (sorry, ik probeer mijn vegetariërevangelisme binnen de perken te houden, maar soms kan ik de kans niet laten liggen)

     
  • At 12 november 2008 om 14:06, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Ralph, eigenlijk heb ik daarop een tegenvraag: hoe zit het met de dieren waarvan het voeder is gemaakt dat jij en ik aan onze katten voorzetten?

     
  • At 12 november 2008 om 15:15, Anonymous RozeMarijn said…

    Als je echt hardcore consequent wil zijn, neem je geen huisdieren.

    Maar gelukkig is niemand perfect en doet iedereen waar hij/zij zich goed bij voelt.

    Maar ik reageerde eigenlijk om een virtuele knuffel te geven aan 't snuitje van je. Meestal doe ik net alsof mijn kat nooit dood gaat, maar als het zo dichtbij komt lijkt me dat erg klote.

     
  • At 13 november 2008 om 13:36, Blogger Ineke said…

    Geef poes maar een extra knuffel vandaag, want het is Wereld Diabetes Dag.

     
  • At 13 november 2008 om 16:21, Anonymous TafelDertien said…

    Daar heb je natuurlijk gelijk in, Gerrit Jan. Ik ben erg goed in het te simpel stellen van de werkelijkheid en doe dat dan ook graag. Meestal trappen mensen daar wel in, maar jij dus niet ;-)

    Ik zou mijn katten overigens graag biologisch kattenvoer geven, maar dat lijkt niet te bestaan...

     
  • At 18 november 2008 om 22:43, Anonymous Naomi said…

    Nina is lief! Wat een schrik zeg, ik hoop dat ze nog lang bij jullie mag blijven....

    Wij hebben helaas zaterdag onze lieve mooie grote Tom moeten laten inslapen, en sindsdien samen minstens 10 rivieren bij elkaar gejankt. Wat kan zo'n dier een enorme leegte achterlaten. De andere drie zijn behoorlijk van slag, en wij al helemaal...

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home