Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

14 november 2008

Modern passé

"De smaak van vroeger", kopt het artikel in AllerHande. En om aan duidelijkheid niets te wensen over te laten een foto van een keuken uit grootmoeders tijd. Kolenfornuis, houten keukentafel met daarop een ouderwets spelletje mens-erger-je-niet. Om stoofpotten blijkt het te gaan: "de geur en smaak van toen".

Het eerste gerecht is geurig gestoofde kip en paprika. Echt een gerecht uit grootmoeders tijd? Dat dacht ik toch niet. Mijn eigen grootmoeder (die nog wel Rika heette) heeft beslist nooit paprika's gekocht. Toen mijn moeder ze in de jaren '60 voor het eerst zag liggen, had ze geen flauw idee wat ze ermee moest doen. Pas in mijn generatie raakte de paprika ingeburgerd.

Nu ben ik zelf natuurlijk de vijftig al gepasseerd. Misschien is zo'n gerecht daarmee dan toch wel oud genoeg. Al heb ik zo'n kolenfornuis echt nooit gehad.

2 Comments:

  • At 15 november 2008 om 14:42, Blogger Aan tafel met Tanja said…

    Koken uit grootmoeders tijd wordt wel wat al te romantisch afgespiegeld vandaag de dag. Mijn grootmoeder leerde koken uit het "Kookboek van de Amsterdamsche Huishoudschool" en voorts heb ik ooit nog het fraaie werkje "Onze voeding in distributietijd" (uit 1940) uit haar kast getrokken. Bij het doorbladeren van deze werkjes krijg ik niet bepaald trek. Aan de andere kant: na WO II werd mijn opa "handelsreiziger" in exotische producten (noten, bananen, zuidvruchten etc.) en was de levensmiddelenkast van opa en oma bijzonder exentriek. Paprika's zaten daar trouwens niet bij!

     
  • At 18 november 2008 om 10:55, Anonymous Matthijs said…

    Jan Cremer schreef ooit in zijn boek "De Hunnen" over hoe Nederlanders rond de tweede wereldoorlog aankekeken tegen Paprika's. Het eten van Paprika's was genoeg reden om iemand te discrimineren en belachelijk te maken.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home