Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

04 november 2008

Lekkere hapjes

Volgende week komt de nieuwe gids van Lekker uit en dat zullen we weten ook. De uitgever van de Nederlandse uitetengids gebruikt al sinds jaar en dag hetzelfde middel om zijn gids in de kijker te spelen: de informatie wordt de pers bij kleine hapjes toegezonden. Niet te veel, want bij de presentatie moet er nog iets overblijven om te publiceren.

Vorige week kreeg ik zo te horen dat er een hele sensatie in de lucht hangt, omdat er liefst drie nieuwe namen in de toptien te vinden zijn. Welke, dat mocht ik nog niet weten, dat hoorde ik deze week. En inderdaad, vanmorgen kreeg ik een persbericht waarin vermeld stond wie de drie nieuwelingen waren. Ik ga ze hier niet vermelden: u hebt ze ongetwijfeld al ergens gevonden. Welke drie restaurants uit de toptien verdwenen, mocht ik nog niet weten. Dát lees ik... nou ja, u krijgt het plaatje.

Met dit soort persberichten is tegenwoordig niet alleen het leven van de eetschrijver gevuld, maar dat van elke journalist. Af en toe vind ik al die verrassendheid eigenlijk wel eens irritant voorspelbaar worden.

Enfin, binnenkort dus de nieuwe Lekker, als eerste van een peloton eetgidsen voor 2009. Ben ik benieuwd? Laten we zeggen: een beetje.

2 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home