Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

12 november 2008

Lekker onzorgvuldig?

Ik had het helemaal mis, meldde Volkskrant-collega Mac van Dinther mij als reactie op mijn melding gisteren dat zijn formulering niet klopte. De vermelding in de nieuwe Lekker-gids gold wel degelijk specifiek Sonoy in Emmeloord en niet de Hof van Sonoy in Blokzijl. En of ik wel wist dat de Michelin enkele jaren geleden om iets soortgelijks zijn hele oplage terug had gehaald?

Dat laatste wist ik wel, ja. Soortgelijk zou ik het overigens niet willen noemen, want Pierre Wynants is nooit chef geweest in Ostend Queen en heeft alleen een groot aantal van de gerechten op de kaart bedacht. Als de complete witte en zwarte brigade van Comme Chez Soi nu naar Oostende was verhuisd (zoals Hof van Sonoy nu naar Emmeloord verkast), zou het wat mij betreft een andere zaak zijn geweest. Je trekt je waardering tenslotte ook niet in als ergens de keuken wordt verbouwd.

Aan de andere kant heb ik vanmiddag de Lekker in de post gekregen en staat ook de nieuwe ranglijst van Lekker sinds vanmorgen online, en in beide gevallen blijkt de waardering inderdaad naar Sonoy in Emmeloord en niet naar Hof van Sonoy in Blokzijl te gaan. Dat is inderdaad een wat merkwaardige beslissing van de Lekker-redactie, al zeker omdat de lijst in de gids dus afwijkt van de lijst bij het persbericht. Dat verdient geen schoonheidsprijs. Ze leggen het overigens wel uit, op de website zelfs met een identieke tekst voor Sonoy en Hof van Sonoy. In het Volkskrant-stukje ontbrak die uitleg en dat vind ik ook na nadere lezing nog steeds niet terecht. Puur letterlijk genomen kloppen kop en tekst, maar de indruk die ontstaat is vele malen dramatischer dan de feitelijke situatie en zeker niet van dezelfde orde als het Michelin-incident rond Ostend Queen.

Desondanks wil ik wel toegeven (zoals ik ook al in een persoonlijk mailtje heb gedaan) dat mijn lezing bij nader inzien ook wat nuance mist en dat de waarheid iets verder naar het midden ligt dan ik gisteren meende te moeten vaststellen. Ik ben echter "ten principale" niet van mening veranderd. Of heeft Mac van Dinther gelijk als hij mij mailt dat de onzorgvuldigheid aan mijn kant ligt omdat ik mijn commentaar leverde terwijl ik de gids zelf nog niet eens had kunnen inkijken? Lezer, wat vindt u?

1 Comments:

  • At 13 november 2008 om 15:30, Anonymous Yvon said…

    Een persbericht moet correct zijn, daar gaat een journalist tenslotte op af. Onzorgvuldig is hier de Lekker en notabene met nog wat meer feiten waaronder de Limonadefabriek als grootste daler noemen. Het draait om punten en dan kunnen ze niet tellen?
    Hoe dan ook vind ik het geen onzorgvuldigheid van jouw kant, had je dan eerst moeten wachten op de gids? De persberichten zijn er toch niet voor niets? Of stond er een embargo onder?

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home