Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

15 oktober 2008

Winteraardbeien

Of het niet op kan. Weer is er aardbeiennieuws, weer in oktober. Maar deze keer is het nieuws dat ik heel best bij oktober vind horen. Sterker nog, dit kon wel eens een verdraaid lekkere aardbeienwinter worden. En dat nog wel zónder die vroegrijp geplukte kas-Elsanta's waar het milieu heus ook niet zo blij mee is.

Het nieuws komt van Jan Robben uit Oirschot, vermoedelijk de enige aardbeienteler in Nederland die geen Elsanta heeft staan. In plaats daarvan experimenteert hij al geruime tijd met andere rassen, wat hem in combinatie met natuurlijke teeltmethoden een breed palet aan overweldigend lekkere aardbeiensmaken oplevert. Ze hebben klinkende namen als Lambada, Polka, Honeyoye, Mara des Bois en nog een heel stel variëteiten waarvan de modale calculerende aardbeienteler waarschijnlijk liever niet heeft dat u ze proeft--omdat u daarna voorgoed verknald bent voor de uiterst middelmatige, louter op uiterlijk geselecteerde aardbeien die het leeuwendeel van de Nederlandse markt uitmaken.

Eén nadeel maar: omdat Robben uitsluitend teelt in de volle grond, duurt zijn seizoen ook ouderwets kort. Van tweede helft mei tot eind september is het genieten geblazen en daarna is het weer een kleine acht maanden leven met de na- en voorpret. Wachten op een product, we kennen het bijna niet meer en missen daardoor ook meestal de smaakexplosies die er de beloning voor zijn.

Toch heb ik vanmorgen bij het ontbijt genoten van echte Polka's. Ik was er namelijk als de kippen bij toen ik hoorde over het nieuwste product van de Oirschotse teler en ik heb meteen een trio Aardbeienlekkers laten komen. Gisterenmiddag leverde de postbode het af en vanmorgen hebben G. en ik er menig broodje mee gesmeerd. Genieten was dat.

U hebt het geraden: Aardbeienlekkers is jam, maar dan jam die zó lekker is dat hij wat mij betreft best Aardbeienlekkers mag heten. Het is er in de smaken Darselect, Honeyoye, Mara des Bois, Korona, Lambada en Polka en verdomd, dat proef je er uitstekend aan af. Ik geef toe: ik was even bang dat de suiker die je bij jam noodzakelijk moet toevoegen de eigen smaak van de aardbeien zou overtroeven, maar gelukkig is dat niet zo. Deze jams bestaan grofweg uit éénderde tweederde aardbeien en tweederde éénderde suiker en dat blijkt genoeg om het eigen karakter van de vrucht volop te laten uitkomen. Gelukkig zijn ze ook niet mierzoet, alleen maar lekker fruitig.

Omdat er voor Aardbeienlekkers geen kunstmatige geleermiddelen worden gebruikt, is de jam ouderwets dun--zo dun dat je eigenlijk weer terug wilt naar de jamlepel die in de jaren '50 nog in zowat elk huishouden te vinden was. Aan de andere kant is het misschien maar beter dat ik gewoon een mes heb gebruikt. Je zou je er makkelijk aan overeten.

Eén ding is misschien een beetje jammer: dat er niet wat grotere stukjes fruit in dit verrukkelijke broodbeleg te vinden zijn. Misschien is er een reden voor, maar af en toe eens in een flink stuk échte aardbei bijten, zou mijn winterse aardbeiengeluk zelfs nóg groter maken. Of ben ik nu meteen weer te inhalig?

Aardbeienlekkers van Jan Robben uit Oirschot
€ 5,50 per flinke pot van 385 ml
verzendkosten € 6,20 voor zendingen van 1 tot 12 potten
Bestellen via e-mail
jam@aardbeien.net
(klik op de foto voor een groter beeld)

4 Comments:

  • At 15 oktober 2008 om 17:38, Anonymous Robin said…

    Jij was toch altijd zo panisch voor suiker? Als ze het door de pindakaas doen ga je steigeren, maar 2/3 suiker in je jam vind je geen probleem? Hm.

     
  • At 15 oktober 2008 om 17:47, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Wat een vreselijke onzin weer, Robin. Ik ben helemaal niet "panisch voor suiker". Ik vind alleen maar dat er veel te veel suiker wordt verstopt in producten waar het niet in hoort. Bijvoorbeeld als fabrikanten het gaan toevoegen na er een natuurlijk en gezond ingrediënt uit te hebbern verwijderd, om er vervolgens een gezondheidslabeltje op te plakken--want dáár ging het om bij die pindakaas.

    Is dat nou zo moeilijk voor je?

     
  • At 15 oktober 2008 om 20:38, Anonymous Pol de postman said…

    Zo zie je maar... wij postbodes brengen niet alleen rekeningen hé...

     
  • At 16 oktober 2008 om 00:01, Anonymous Robin said…

    Oh, okay, nu begrijp ik het. Als het er niet in hooooort. Dat is het criterium.
    Duidelijk.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home