Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

20 oktober 2008

Vitaminen voor een dag, suiker voor een jaar

Vorige week kreeg ik het weer voor de voeten geworpen: ik zou "altijd zo panisch" voor suiker zijn, maar dan toch jam eten? Tja, dat zou niet erg consequent zijn. Gelukkig ben ik helemaal niet "panisch" voor suiker. Ik mag af en toe zelfs graag iets zoets eten. Alleen bepaal ik wel graag zélf wanneer ik dat doe. U toch ook?

Vandaar dus dat ik altijd weer wrevelig wordt wanneer ik geconfronteerd word met de steeds grotere hoeveelheden "sluipsuiker" in ons voedsel: suiker in producten waar je geen--of hooguit heel weinig--suiker in verwacht, of producten die zó zwaar gesuikerd zijn dat ze voor veel mensen eigenlijk te zoet zijn. Maar ja, die suiker haal je er als consument niet meer uit. Terwijl de enkele zoetekauw voor wie het niet zoet genoeg kan, moeiteloos even wat suiker kan toevoegen. Zelf weten, zeg ik dan. Maar ik wil al die suiker niet binnengesmokkeld krijgen. Ik wil namelijk af en toe eens lekker jam kunnen eten.

De voedingsindustrie heeft graag dat wij aan extreem zoete smaken gewend raken, want suiker is goedkoop. Veel goedkoper dan de gezonde bestanddelen in voedingsmiddelen. Ontbijtgranen zijn een treffend voorbeeld: de fabrikant hanteert liever de suikerschep dan dure gedroogde vruchten toe te voegen, die ook zoet smaken. Hebt u enig idee hoeveel suiker u op die manier ongemerkt binnen krijgt? Nee? Dat hebt u dan gemeen met vrijwel elke consument.

Vanavond op TROS Radar (Nederland 1, 20:30 uur) krijgen we daar nog maar weer een voorbeeld van. De zogenaamd "gezonde" fruitdrankjes worden onder de loep genomen. U mag drie keer raden wat de conclusie wordt. Een tip: de kop van dit stukje is een quote uit de uitzending.

Overigens: Calvé heeft mij beloofd dat de "verantwoordelijke afdeling" contact met mij opneemt. We wachten af.

1 Comments:

  • At 20 oktober 2008 om 18:57, OpenID keesvi said…

    Sinds mijn dochter een bescheiden eigen inkomen heeft zie ik regelmatig dingen in de koelkast staan waarvan ik het bestaan niet eens wist. Bijvoorbeeld een zuiveldrankje waarvan de verpakking een en al gezondheid uitstraalde. Hoeveelheid suiker: 17gram per 100 ml, oftewel ruim 30 gram per glas en van zo'n 'gezond' drankje sla je natuurlijk makkelijk een paar glazen achterover. Als je zo'n hoeveelheid op een schoteltje ziet slaat de schrik je om het hart.

    Vaak maakt fructose een aanzienlijk deel uit van die suikers. Van dat goedje gaat je alvleesklier de horlepiep dansen, althans de insulineproducerende eilandjes van Langerhans. In al mijn eigenwijsheid durf ik daarom te beweren dat de veel te grote hoeveelheden fructose die we met fabrieksvoedsel consumeren een hoofdoorzaak is voor overgewicht, diabetes en hart- en vaatziekten.

    Ook ik vind zoet zo af en toe best lekker en dat geldt voor vrijwel iedereen omdat zoet (en vet) lekker vinden aangeboren is omdat moedermelk zoet (en vet) is.

    Fabrikanten die ruim suiker of andere zoetstoffen in hun producten stoppen zien hun afnemers niet als volwassenen, die ook smaken als bitter, zuur en complexer weten te waarderen maar als kleine kinderen waarvan de monden volgestopt moeten worden met makkelijk babyvoedsel.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home