Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

07 oktober 2008

Ongenuanceerd

"Ik heb ze daar bij AH in Amsterdam wel degelijk gevonden, hoor", meldde Ilona Jurtschenko zelf in reactie op mijn vorige stukje. En Bianca vond dat ik in plaats van zo driftig veronderstellingen te uiten misschien eerst eens naar Varkens in Nood had kunnen bellen.

Niets menselijks is mij vreemd, lezers. Soms gaat mijn kritische geest wel eens geheel met mij op de loop en raak ik zo in de ban van mijn vermeende slimheid, dat er een soort virtuele oogkleppen ontstaan. Kortom: ik zat er met mijn cynische veronderstelling over een zorgvuldig gecreëerd non-event naast. Nu de feiten, verkregen door--inderdaad--een telefoontje naar de stichting Varkens in Nood.

De stichting weet niets van het feit dat deze kaartjes bij Albert Heijn zouden zijn geplaatst; het is in elk geval geen gecoördineerde actie. Wel heeft Varkens in Nood deze kaartjes, die met opzet lijken op de receptenkaartjes van AH, ooit laten produceren en onder donateurs verspreid met de bedoeling dat zij ze zouden doorgeven. Het vermoeden is dat één van hen op het idee is gekomen een flinke partij hiervan in een vestiging van AH--Oostelijke Handelskade in Amsterdam--bij de originele receptenkaartjes te plaatsen.

Men kon er overigens wel om lachen, en eerlijk gezegd ik ook. Zoals ik al zei is het inderdaad van de zotte dat er nog steeds systematisch biggen worden gecastreerd, waarbij mét verdoving maar marginaal beter is dan zonder. Ook is het buitengewoon betreurenswaardig dat de twee grootste supermarkten van Nederland, AH en C1000, niet vatbaar zijn voor de toch heel klare argumenten tegen deze dieronvriendelijke praktijken. Waarom? Dat wordt mij in elk geval niet duidelijk.

Er loopt een rechtszaak van Varkens in Nood tegen beide supermarkten. De stichting wil de rechter laten bepalen of hier sprake is van dierenmishandeling.

Rest mij een woord van verontschuldiging aan Ilona, Bianca en u allen voor mijn overhaaste en tendentieuze berichtgeving, waarmee ik er--ruiterlijk toegegeven--voor een keer eens helemaal naast zat.

3 Comments:

  • At 7 oktober 2008 om 16:08, Anonymous Bianca said…

    Excuses aanvaard hoor. Je cynische veronderstellingen zorgen regelmatig voor zeer degelijke stukjes, dus je mag best eens een fout maken. Goed dat je het direct rechtzet met een nieuw artikel.

     
  • At 8 oktober 2008 om 09:26, Blogger ilona said…

    Dank je, ergens wel goed dat je cynisch bent.. Nu alleen het raadsel wie die dingen er wel neer heeft gezet..

     
  • At 8 oktober 2008 om 09:29, Anonymous TafelDertien said…

    Dat is het risico van zelf 'n scoop willen hebben, GJ ;-)

    Ik heb me gisteren trouwens aangemeld als donateur van Varkens in Nood, nadat ik berichten had gelezen over de genoemde rechtszaak. Hopelijk nemen meer mensen die beslissing.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home