Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

24 oktober 2008

Meegenomen uit Frankrijk

In AH's huisblaadje AllerHande werd een tijdje geleden een tweetal dames geportretteerd die vertelden wat ze allemaal uit Nederland meenamen wanneer ze naar Frankrijk op vakantie gingen. Ik weet niet meer waarmee ze de koffer van de auto allemaal volstouwden, maar ik herinner me nog wel dat het allemaal dingen waren die je véél beter in Frankrijk kunt kopen. We mochten willen dat we hier van die paradijzen hadden als de Franse hypermarchés. Om nog maar te zwijgen van de kleine winkeltjes en de markten. Nee, als ik naar Frankrijk ga, zitten er in mijn koffer echt alleen toiletartikelen en schone kleren. Op de terugweg is dat anders. Dan heb ik niet alleen wijn, kaas en worstjes mee, maar ook muntsiroop, fond in poedervorm, kastanjemeel en nog veel meer geweldigs voor in de keuken.

Deze keer--in juni alweer--had ik ook harissa meegenomen. Maar omdat ik een poetsvrouw heb die vindt dat alles wat los ligt altijd zo snel en zo diep mogelijk moet worden opgeborgen, was ik het helemaal vergeten. Maar kijk: daar kwam het tubetje ineens uit de onderste krochten van één van mijn vele keukenkastjes.

Harissa is fantastisch spul. Het is een Tunesische pasta van pepers en kruiden waarvan sommigen zeggen dat het net sambal is. Laten we zeggen dat dat in zoverre waar is dat het allebei pikant is, verder is er weinig vergelijking. In harissa zitten naast rode pepers ook nog tomaten en specerijen als knoflook, koriander en komijn en het resultaat is een typisch Noordafrikaans smaakje, dat je nooit helemaal zo lekker krijgt als je zelf met die spullen aan de slag gaat. Of misschien is dat verbeelding.

Hoe dan ook: harissa. Ik ga er van het weekend maar eens mee aan de slag, denk ik. Eens kijken of mijn scharrelslager lekkere lamsschouder heeft om te verwerken in een lekker Noordafrikaans stoofgerecht.

5 Comments:

  • At 24 oktober 2008 om 20:38, Blogger Jan said…

    Het is zelf gemaakt echt veel lekkerder dan wat dan ook, tubetje of potje. Zo maakte ik voor het eerstmijn harissa

     
  • At 24 oktober 2008 om 21:50, Blogger Ria said…

    Je hoeft hiervoor niet speciaal naar Frankrijk of een anden 'buitenland'....ik scoorde gisteren nog een tube harissa voor E1,00 in het centrum van Utrecht. En het bestaat zelfs iets vloeibaarder in een flesje, geproduceerd in ons eigen Leiderdorp..

     
  • At 24 oktober 2008 om 21:53, Anonymous Bianca said…

    Lekker spul! Ik meng het regelmatig met zachte feta en dan lekker oplepelen met vers Turks brood.

     
  • At 25 oktober 2008 om 01:03, Anonymous Yvon said…

    Heerlijk harissa, in een pilav met saffraan, abrikozen, kaneel, noten etc. Maar ik haal het gewoon bij de Turk (en AH XL verkoopt het dacht ik ook in potjes).

     
  • At 28 oktober 2008 om 16:12, Blogger Marnix said…

    Ga eens door op wat je uit Frankrijk importeert, dan! Ik wist niets van het bestaan van poederfond. Daar ga ik zeker naar op zoek volgende keer. Zelf neem ik in elk geval altijd grenadinesiroop van het merk Moulin a Vent mee naar huis, *de* lekkerste grenadine ter wereld. En reblochon (kaas), natuurlijk, om in elk seizoen van het jaar tartiflette te kunnen maken.

     

Een reactie posten

Links to this post:

Een link maken

<< Home