Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

21 oktober 2008

Hollands Pannetje

Ik heb helemaal niets tegen de echte Hollandse pot. Sterker nog: voor een goede boerenkoolschotel kun je me wakker maken en ook echte oudhollandse specialiteiten zoals hete bliksem of "groen en wit", ingemaakte snijbonen met witte bonen dus, vinden in mijn steevast een enthousiaste eter. Wie het eigenlandse niet eert, is het exotische niet weerd, vind ik.

Maar Hollands Pannetje heeft met die oudhollandse klassiekers weinig tot niets te maken. Ik had er ook nog nooit van gehoord, tot afgelopen weekend Volkskrant Magazine aankondigde met de receptenrubriek te stoppen en in plaats daarvan een soort audience participation serie te beginnen. Waar gaat het om? De lezers van de Volkskrant proeven samen met de redactie een "nieuw of opvallend product voor de keuken".

Deze week is dat dus Hollands Pannetje, in de variant Gehaktpannetje Broccoli. Het komt van Maggi en zit in een doosje. De bedoeling is, voor zo ver ik begrijp, dat daar gehakt en groente bij worden gekocht, waarna een "heerlijke gezinsmaaltijd" ontstaat. Dat lees ik tenminste op de website van Maggi, die opmerkelijk genoeg Vrouw Online heet.

Hollands Pannetje dus. Het klinkt als iets dat Jan en Miep bij dozijnen in de caravan laden als ze met hun vrienden op de camping onder de zuidelijke zon Nederland gaan reproduceren.

Ik weet het niet van u, lezer, maar ik ben oud genoeg om nog de Duyvis Braadpandiners te hebben meegemaakt. Ook een doos met blikjes en zakjes waar dan verse ingrediënten doorheen moesten worden geroerd. Mijn moeder vond ze geweldig, ik vond ze uitgesproken chemisch smaken en ben er dus totaal door getraumatiseerd. Ik vrees dan ook dat het proefpanel van de Volkskrant het zonder mij moet doen.

Ik doe Hollands Pannetje misschien vreselijk onrecht, want wie weet is het wel vreselijk lekker. Maar toch maar liever niet. Ik ga vooral eens kijken of er straks een paginagrote advertentie van Maggi in Volkskrant Magazine staat. Wilde er nog iemand wedden?

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home