Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

23 oktober 2008

Gevaarlijk! Koop dit!

Hoe vaak zou in de geschiedenis ontdekt zijn dat je die slijmerige substantie in zo'n dubbele schelp kunt eten en dat dat verbijsterend lekker is? Vast meer dan eens. Zeker in een tijd zonder internet, telefoon, media en snel transport maak ik me sterk dat elke belangrijke ontdekking meermaals moet zijn gedaan. En ongetwijfeld gebeurt dat nog steeds--behalve dat de duplicaat-ontdekkers er nu snel achter zijn dat ze niet de eerste zijn.

Zo liep uw eetschrijver eerder deze week door een AH-supermarkt en ontdekte hij ineens op allerlei kazen stickertjes met daarop een ernstige waarschuwing dat de betreffende kaas van rauwe melk was gemaakt en dat allerlei risicogroepen (kinderen, bejaarden, zwangere vrouwen, zieken) hem beter niet konden eten. Een waarschuwing waar ik de zin enigszins van betwijfel, want eerlijk gezegd lijkt me zo'n rauwmelks kaasje een stuk gezonder dan een aantal zaken die ik als voorverpakt "voedsel" in zo'n supermarkt zie staan. Zo'n stickertje lijkt me eerder een stukje extra reclame. Zoiets als die tekstjes waarboven staat "lees dit niet".

Maar wacht eens even: die Camembert van Isigny, dat is toch geen rauwmelkse kaas? Om te beginnen staat het niet op de verpakking, wat elke Franse producent die goed bij zijn hoofd is wel zou doen--rauwmelkse kaas is vooral in Frankrijk zeer in trek. Thuis maar eens nakijken of we hier niet grotelijks werden genept en even googelen op "Isigny" en "rauwmelkse camembert".

En kijk: nu weet ik hoe de vork in de steel zit en dat AH de kluit stevig aan het beduvelen is. En tevens dat ik met mijn ontdekking niet de eerste was. Komt ervan als je je leesvoer laat versloffen wegens te druk.

Ik heb wel trek gekregen in een stukje rauwmelkse camembert. Gelukkig ken ik genoeg kaasboeren die dat verkopen. Echte.

3 Comments:

  • At 23 oktober 2008 om 18:57, Anonymous Anoniem said…

    Er is in deze enige verwarring gerezen (blijkt ook uit de artikels waarnaar de link verwijst). Zowel de kaas van rauwe als van gepasteuriseerde melk is échte Camembert.
    Maar!!!
    Alleen de kaas op basis van rauwe melk mag het AOC-label voeren en daarbovenop vermelden "Camembert de Normandie". Anders is het AOC-label verboden en wordt de vermelding "Fabriqué en Normandie".
    Als je nog eens een Camembert kiest weet je waar je op hoort te letten.

     
  • At 23 oktober 2008 om 20:34, Anonymous Mark said…

    De waarschuwing voor rauwmelkse kaas is overigens wel een terechte (al staat die in dit geval op het verkeerde product; op Boerenkaas hoort het bijvoorbeeld wel te staan...), vanwege besmetting met de Listeria monocytogenes bacterie. En die is wel degelijk gevaarlijk voor bijvoorbeeld een foetus.
    Maar dat het in dit geval onterecht is, klopt.

     
  • At 25 oktober 2008 om 16:36, Anonymous foodstyling said…

    Ik dacht dat toch een camembert van Isigny met rauwe melk wordt gemaakt, namelijk, le petit camembert d'Isigny met AOC label.Eigenlijk ben ik er zeker van. Het staat namelijkte koop in de Delhaize winkels in België.

     

Een reactie posten

Links to this post:

Een link maken

<< Home