Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

30 oktober 2008

"Arme" Frogers

Eerlijk zeggen? Ik vind maar niks, zo'n gezin Froger dat voor één maandje uit zijn rijkdom stapt en "op bijstandsniveau" gaat leven "om aandacht te vragen voor de armoede in Nederland". Het heeft allemaal een hoog survivaltochtgehalte--precies het luxegoed dat de Nederlandse minima met geen mogelijkheid kunnen betalen. Een kennis van mij zag René trouwens tijdens zijn armoedemaand op een receptie, een glas champagne in de hand. Hij is daarvoor vast niet gekort op zijn uitkering. Voor al die gratis publiciteit ook niet.

Desondanks in mijn mail: een persbericht van Het Spectrum. Wat wil het geval? De Frogers hadden in hun survivalpakket onder meer een kookboek Lekker koken onder € 1,50. Het schijnt dat ze er nogal driftig uit kokkerellen waardoor er onder de RTL-4 kijkers (minima? ik betwijfel het alweer) prompt een run is ontstaan op het betreffende boekje. En toen was het uitverkocht. Het Spectrum wilde even melden dat dank zij een voortvarend herdrukbeleid iedereen weer naar de winkel kan om aan de hand van het boekje gezellig thuis minimum te spelen.

Tot zo ver het sarcasme. Want eigenlijk vind ik met het principe van het boekje van Lydia Tuijnman zelf weinig mis. De goedkope maaltijden komen tot stand door sterk te minderen op de vleesconsumptie, door het gebruik van seizoensproducten en door te oogsten uit wat de natuur ons gratis biedt (al zie ik de Frogers--nog even sarcastisch dan--eigenlijk nog geen paardebloemen oogsten voor de salade). Behalve recepten staan er dan ook een groenten- en een viskalender in het boekje. Kijk: zo zouden we vaker tegen ons voedsel aan moeten kijken. Eigenlijk gewoon weer terug naar de jaren '60, toen we nog een iets andere voorstelling van het begrip "koopkracht" hadden en het invliegen van peultjes uit Kenya en aardbeien uit Israël eenvoudig nog een te grote luxe was.

Intussen aten we toen een stuk gezonder dan nu. In combinatie met de creativiteit die we de laatste jaren naar onze keuken hebben geïmporteerd, moet dat iets moois kunnen opleveren.

En zo ben ik vandaag behoorlijk bijbels: ik onderzoek alles en behoud het goede. In dit geval is dat het boekje. De Frogers--vind u het erg?--kunnen me verder gestolen worden.

Lydia Tuijnman - Lekker koken onder € 1,50
paperback 228 blz.
€ 12,95 - ISBN 9789027416506

1 Comments:

  • At 31 oktober 2008 om 15:04, Blogger Aan tafel met Tanja said…

    Als uitgever kun je alleen maar dromen van dit soort gratis publiciteit al haalt Spectrum dat helaas door de Frogers. Ik had van de uitgeverij begrepen dat de titel op de nominatie om in de ramsj te belanden maar het wordt dus bijdrukken. Kun je nagaan hoeveel mensen naar die valse ongein kijken ... . Voor Lydia T. wel erg leuk!

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home