Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

09 oktober 2008

Alweer vergeten!

Ik had het me nog wel zó voorgenomen: dit jaar een echte Christmas Pudding maken, naar Britse traditie, met niervet en alles. Maar ja, die lekkernij moet enkele (bij voorkeur zes) maanden van tevoren gemaakt worden, en midden in de zomer denk ik zelden aan kerst. Misschien als ik naar Australië zou emigreren...

Aan de kerstmaaltijd begin ik meestal te denken op de dag na Sinterklaas. Ik zal wel ouderwets zijn, want voor velen onder u geldt dat niet. Al sinds half augustus wordt Eetschrijven dagelijks meermaals gevonden met zoektermen als "kerstdiner", "kerstrecept", "vegetarisch kerstgerecht", "kerstdiner herman blijkert" en wat dies meer zij. Nou ja, je kunt maar voorbereid zijn. Er staat gelukkig al het nodige van vorige jaren.

Vanmiddag was ik bij een tuincentrum, waar de complete afdeling kerstversiering al bleek te zijn ingericht. Er liepen al best veel mensen rond ook. De dag na kerst zal ik eens gaan kijken of de paasversiering dan misschien al wordt klaargezet. De pepernoten liggen tenslotte ook alweer een week of zes in de supermarkt. Ook daarin zijn we de seizoenen helemaal kwijt. Een chocoladeletter voor je verjaardag in juni? Moet kunnen!

Maar op een dag als vandaag bezig met mijn kerstdiner? Nee, sorry. Het is heerlijk zomers weer en ik maak vanavond een lekkere insalata caprese en heerlijke pasta met citroen naar een recept van Onno Kleyn. Een Italiaan zou zo'n combinatie géén maaltijd vinden, maar soms moet je lak hebben aan conventies. Zo selectief ben ik dan ook wel weer.

3 Comments:

  • At 9 oktober 2008 om 17:53, Anonymous RozeMarijn said…

    Ik denk er liever ook nog niet aan. Het is dat m'n redactie wel vond dat we zaterdag a.s. maar over de kerstmenu's moesten gaan brainstormen, want ik had het liever nog even uitgesteld.

    Maar volgen de commercie moeten we eind augustus dan al aan Sinterklaas gaan denken.. tja.

     
  • At 9 oktober 2008 om 21:04, Blogger Marleen said…

    Ha Gerrit-Jan, ik ben weer langzaam aan het ontwaken, hoor! ;-) Vanaf volgende week weer de biologische seizoensproducten uit de regio en ik zal je weer trouw volgen. Heb er weer zin in!

    Groetjes Marleen

    www.demaaltijdenvanmarleen.blogspot.com

     
  • At 9 oktober 2008 om 22:45, Blogger Aan tafel met Tanja said…

    Misschien moet je de traditie maar opzij zetten en gewoon de Christmas Pudding in mei 2009 opeten. En als-ie lekker is dan begin je volgende dag opnieuw en precies op tijd klaar voor Kerst 2009!

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home