Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

29 september 2008

Septemberknollen

Het kan toch raar lopen. Zo zie je ze nergens, en zo kun je er niet naast kijken--op een moment dat je ze totaal niet verwacht. Ik bedoel dat ik eergisteren op de markt zomaar meiknolletjes zag liggen. Behalve dat het geen mei was en dat ze zo groot waren als twee forse vuisten: septemberknollen.

Nog grappiger is het wat ik vervolgens op Foodlog lees: dat C1000 vanaf 1 november "vergeten groenten" in het assortiment gaat opnemen, waaronder meiraapjes. Het zorgde daar bij auteur Dick Veerman voor de nodige vrolijkheid.

Nu blijkt dit knolgewas inderdaad de hele zomer door te groeien. De Fransen en de Belgen zijn er echter vooral dol op als ze jong geoogst worden. Dat is de reden dat de Vlamingen ze meiknolletjes hebben genoemd. De Franse naam is navets, geen referentie aan een jaargetijde dus.

Hoe het ook zij, ik was even blij als in mei (dat is van mij en niet van Gorter). Ik heb er twee gekocht en heb er dit soepje van gemaakt, dat ook op een mooie nazomerzondag nog prima smaakte.

Overigens: die meiknolletjes in november bij de C1000? Daar ga ik straks toch maar eens goed naar kijken, want volgens mij kunnen die echt niet meer van eigen bodem zijn.

1 Comments:

  • At 29 september 2008 om 17:31, Anonymous aRRigOO said…

    Meiraapjes of Meiknolletjes in November kan zeker wel. Een aardige site om dat te checken is deze seizoenskalender:
    http://www.milieucentraal.nl/Domeinen/Algemeen/Files/HTML/groentefruitkalender.html

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home