Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

05 september 2008

Blijf ik dus mooi mee zitten

Het is soms een hartverscheurend vak, eetschrijver. Omdat ik niet gewapend met een dikke spiegelreflex door de supermarkt wil lopen (met kans op arrestatie in deze terrorismofobe tijden), ben ik vaak wel verplicht de producten waartegen ik fulmineer aan te schaffen en bedrijven te verrijken die dat niet verdienen.

Tegen de linker pindakaas fulmineerde ik hier. Begin dit jaar dacht ik dat dat had geholpen, tot dit moment. De beide potjes die u hier afgebeeld ziet staan, zijn dezelfde als toen. Ik moet op dit punt melden dat ik van kort na de Tweede Wereldoorlog ben en ik van huis uit een enorm taboe heb meegekregen tegen het weggooien van voedsel, eender van hoe kwalijk allooi. Ik heb geprobeerd de potten weg te geven, maar als mensen mij vroegen waarom, vertelde ik zel altijd weer de waarheid (ook al van huis uit meegekregen) en dan wilden ze ze niet meer hebben--natuurlijk volkomen terecht. Ik heb beide potjes dus nog altijd in huis. Het linker is inmiddels één maand over de datum, het rechter heeft een THT-datum van 6 oktober a.s. Maar ja, daarmee zijn ze dus nog niet bedorven, zoals ik ook weer zelf onderwijs. Wat nu?

Dat rechter potje is voorzien van zo'n ik-kies-bewust logo. Mocht u gisteren niet de uitzending van de Keuringsdienst van Waarde hebben gezien, surf dan nog even naar http://www.uitzendinggemist.nl/, want die was best de moeite waard. Het werd hoog tijd voor zo'n aflevering ook, want het is natuurlijk compleet van de gekke dat zo'n pot met prut waarin een flink deel van de bepaald niet ongezonde natuurlijke pindabestanddelen is vervangen door fijngemalen pulp van suikerbietenafval zo'n label krijgt om goedbedoelende maar natuurlijk niet alwetende moeders wijs te maken dat ze dit spul beter aan hun grut kunnen geven dan the real thing. Een absolute schande, en des te meer omdat de politiek nog altijd totaal niet geïnteresseerd is in deze grootscheepse volksverlakkerij en -vergiftiging.

En dan heet zoiets nog "ik kies bewust" ook. Terwijl ik me geen minder bewust koopgedrag kan voorstellen dan het kritiekloos pakken van producten met zo'n lieglabeltje, zonder aandacht voor ingrediëntendeclaraties. Nee, gezond is al die suiker niet en dat mag je ook niet zeggen. Maar "bewust" is het wel. En als je vervolgens argeloze supermarktgangers wijs weet te maken dat "bewust" en "gezond" precies hetzelfde zijn, dan loop je alsnog binnen.

7 Comments:

  • At 5 september 2008 om 16:11, Anonymous RozeMarijn said…

    Maak er pindasaus van ofzo voor bij de BBQ die je volgende week gaat houden i.v.m. nog wat nazomerse stuiptrekkingen.

     
  • At 5 september 2008 om 17:31, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Ja RozeMarijn, maar wat ik op een boterham ongezond vind, wordt er in een sausje echt niet gezonder op. Eerste regel in koke": altijd voor alles zo goed mogelijke ingrediënten gebruiken.

    Misschien kan ik er een kunstwerk mee maken of zo...

     
  • At 5 september 2008 om 21:40, Anonymous Karin said…

    Ik zag zojuist bij DWDD een tweeling die 'verontrustende kunst' maakt. Dat zou met deze pindakaas ook goed moeten lukken ;)

     
  • At 5 september 2008 om 23:21, Blogger Ans said…

    Misschien kun je het gebruiken om kauwgum ergens uit te halen, dat kan met de echte wel, maar misschien is ie daar zelfs niet geschikt voor.

     
  • At 6 september 2008 om 08:04, Anonymous Jacobus de Boer said…

    Gerrit Jan,

    Uit het hart!

     
  • At 8 september 2008 om 15:27, Anonymous Chris said…

    Maar waarom bewaar je de kassabonnetjes dan niet. Kan je ze terugbrengen omdat het gewoon niet voldoet.

     
  • At 15 september 2008 om 17:19, Blogger Ulrik said…

    Het is niet alleen die dwaze pindakaas, maar er zijn ook andere producten waar veel te veel suiker in zit. Mayonaise, Tomatenketchup en andere sauzen en soepen worden opgefleurd met te veel suiker. Hebben wij Nederlands zo'n zoete smaak? Of doet de industrie dat omdat suiker een goedkope smaakverbeteraar is?

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home