Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

26 september 2008

Alcohol bij het koken

Zelf kook ik heel graag met wijn. Sterker, soms verwerk ik hem zelfs in de gerechten. Maar één ding weet ik zeker: Irene Vink, hier aan het woord in de jongste AllerHande, voert haar vierjarige zoontje Tenoch hier wel degelijk dronken, bij wijze van spreken dan. En de redactie van AllerHande weet, niet voor het eerst, kennelijk ook niet beter.

Vrijwel iedereen die ik erover spreek blijkt het te denken: als je kookt met alcoholhoudende drank, verdampt de alcohol daar volledig uit. En dat is dus niet waar. Nee, dronken zul je er niet snel van worden, maar je krijgt wel degelijk alcohol binnen. Het United States Department of Agriculture heeft dat proefondervindelijk vastgesteld.

Als alcohol wordt toegevoegd aan een kokende vloeistof die daarna van de warmtebron wordt gehaald, verdampt 85% van de alcohol. En voor degenen die menen dat bij flamberen alle alcohol verdwijnt: daarbij blijft er zelfs 30% van het oorspronkelijke volume achter.

Ook bij sudderen tegen de kook aan kun je wachten tot je een ons weegt, er blijft altijd nog wat alcohol in het gerecht achter. Na een kwartier 40%, na een half uur 35%, na een uur 25% en na 2,5 uur nog altijd 5%.

De meeste mensen zullen dat niet erg vinden. Maar als er aan uw tafel bijvoorbeeld kleine kinderen, geheelonthouders of moslims meeëten, is het toch iets om in het achterhoofd te houden.

5 Comments:

  • At 26 september 2008 om 17:33, Anonymous RozeMarijn said…

    En wat te denken van zwangere vrouwen.

    Hoe zou dat zitten met gluhwein die je heel erg lang op het vuur laat staan?

     
  • At 26 september 2008 om 21:55, Anonymous Yvon said…

    Dacht dat eerlijk gezegd ook lange tijd (niet gek, als je zo vaak leest 'tot de alcohol is verdampt'). Tot het tabel in Kleyn's gids 'Olie op het pastawater'.

     
  • At 27 september 2008 om 18:31, Anonymous Mark said…

    Laten we het wel relativeren: na 2,5 uur is nog 5% van de alcohol over, die dus bijvoorbeel 12% van de 100 cl wijn was.

    Ofwel: er is 0,6 cc alcohol nog aanwezig.

    Ik snap dat je uit principiele overwegingen geen alcohol zou willen, maar 0,6 cc op een hele ovenschotel is feitelijk verwaarloosbaar.

    Helemaal als je daarbij in acht neemt, dat bijna alles wel een zeker percentage natuurlijke alcohol bevat...

     
  • At 3 november 2011 om 20:29, OpenID fiederels said…

    Tjonge... zit ik daar lekker aan de bisschopswijn #hik :D

     
  • At 31 december 2015 om 15:23, Anonymous Bas said…

    Zelf kook ik vaak met een beetje rum. Zo wordt de smaak van het eten sterker, met name voor sauzen gebruik ik vaak rum. Naar mijn mening maakt rum het eten lekkerder!

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home