Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

29 augustus 2008

Unspeakable

Wat er nou precies aan de hand was, wilde natuurlijk iedereen weten. Eigenlijk te genant voor woorden, maar het komt hierop neer: als je een gietijzeren pannetje één minuut geleden uit een 225 graden hete oven hebt gehaald, is het nog steeds ongeveer 215 graden heet. Als dat dan dus in de weg staat, moet je het niet gedachteloos met je volle blote hand beetpakken. Waaraan uw eetschrijver dus weer even herinnerd is. De binnenkant van zijn hand is nog steeds één en al blaar, maar het verband is er weer af, dank u. Hij is ook weer thuis, trouwens, zij het dat hij het weekend nog even gebruikt om van de jetlag af te komen. Tien uur tijdverschil, het is niet niks.

Ik was met mijn relaas gebleven in Skagway, Alaska, waar ik besloot als dessert niet voor de broodpudding te kiezen. In plaats daarvan vroeg ik nadere uitleg over de Raspberry Beer Float. Nou, dat was wat er stond, nietwaar: donkerbruin stout ale met gepureerde frambozen en daarin bolletjes vanille-ijs. Maar dat is toch niet te hachelen? "A lot of our patrons like it, y'know".

Nu heb ik altijd volgehouden dat een eetschrijver een maag van schokbeton moet hebben. Als mensen ergens iets eten, moet het eetbaar zijn, heb ik altijd gezegd. Ik neem dat bij deze terug. Dit was onbeschrijfelijk goor. Volgende keer dan toch liever de sardientjes uit blik met warme chocoladesaus.

3 Comments:

  • At 29 augustus 2008 om 20:09, Anonymous Chris said…

    Ik wilde net gaan vragen wat er nou precies gebeurd is... Tja, wat moet ik er nu van zeggen? Het komt me wel bekend voor eigenlijk (zondagochtend, broodjes uit de over en dan zonder na te denken de bakplaat met de voet weer in de oven schuiven :-( )
    Hoop dat het snel geneest!
    Het bier, tja wat moet ik daar dan weer van zeggen? Het lijkt me inderdaad goor en ikzelf zou het nooit geprobeerd hebben. Of misschien ook wel...

     
  • At 30 augustus 2008 om 04:08, OpenID keesvi said…

    "Je hebt toch niet geprobeerd iets met blote handen uit de oven te halen?", was mijn reactie op je vorige item maar die ging verloren door een technische storing. Zo heb ik ooit ook met blote handen een aan de buitenkant brandende friteuse naar buiten verplaatst. Het ding stond op een gaspit onder de wasemkap en dat gaat natuurlijk een keer mis met een elektronische ontsteking. Het zijn pijnlijke ervaringen.

     
  • At 1 september 2008 om 16:18, Anonymous RozeMarijn said…

    Pijnlijk hoor... sterkte met 't genezen, geef je hand maar een kusje.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home