Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

04 augustus 2008

De Hollandse pot

Goed, in de Volkskrant-bijlage Intermezzo stond eergisteren ook een zeer lezenswaardig essay van Marie-Louise Schipper, die de vinger op de zere plek van ons nationale overgewicht legt: "De voedingsmiddelenindustrie heeft ons aangepraat dat op elk moment van de dag gegeten moet worden". Inderdaad: al die koekjes, ijsjes en snackjes, allemaal even verantwoord en vol vezels, vetzuren en vitaminen, allemaal onnodige extra calorieën bovenop de maaltijden. Ik knikte instemmend: we gáán het nog wel eens snappen!

Tja, het is maar goed dat ik zo'n bijlage gewoonlijk van achteren naar voren lees, anders was ik eerst onze nationale Mozartkugel Wilders tegengekomen. Ik ga het nu niet hebben over 's mans politieke denkbeelden. Wel zag ik voor het eerst zijn voedselvoorkeuren voorbij komen. En wat blijkt? De man gaat helemaal plat voor aardappelen met jus, een flinke gehaktbal of saucijs en erwtjes met worteltjes. En let wel: die mogen vooral niet vers zijn! Uit de pot van Hak moeten ze komen! "Ja, die hebben een unieke smaak, die krijg je vers niet", jubelt Neerlands hoop in bange dagen.

Beste lezers, ik kan veel hebben, maar dit is te veel voor mijn tere gestel. Ik vlucht stante pede uit dit land weg, en wel vér weg. Alaska is mijn bestemming, en ook nog een stukje Yukon. Ik zal u, voor zo ver de netwerken het toelaten, af en toe laten delen in mijn ervaringen met king crab, heilbot, zalm en ander plaatselijk smakelijks. Drie weken duik ik onder, daarna kom ik wel weer eens zien of het hier nog zo naar overgare worteltjes ruikt.

5 Comments:

  • At 4 augustus 2008 om 16:19, Blogger Geert said…

    Klinkt als een boeiende vakantiebestemming! (althans, is het vakantie?)

    Ben benieuwd naar de verslagen... En of ze daar ook doperwtjes eten.

     
  • At 4 augustus 2008 om 18:07, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Jazeker, Geert: het is vakantie. Al is het wel de bedoeling dat ik er iets over schrijf. Ongetwijfeld eet men in Alaska (ik ben er ook nog nooit geweest) overigens doperwtjes, zij het vermoedelijk niet van Hak.

     
  • At 4 augustus 2008 om 23:24, Anonymous mirjam said…

    haha, ik las het ook van Geert W en had dezelfde reflex: waar is hier de nooduitgang ;) Helaas moet ik nog even blijven. Veel plezier in Alaska; een jaar of 8 geleden ben ik er geweest en vond het prachtig. De zalm (rood, roder, roodst) natuurlijk maar ook de heilbot is niet te versmaden. We hadden daar wel een heel erg 'close bear encounter', dat wens ik je niet toe ;) Fijne tijd!

     
  • At 5 augustus 2008 om 10:42, Blogger Lindy said…

    Wow,

    Héél veel plezier daar!
    Lindy

     
  • At 5 augustus 2008 om 14:24, Anonymous peter said…

    Succes op de [werk]vakantie, we zullen je missen de komende 3 weken...

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home