Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

30 juli 2008

Uit de olie

Eerst even iets rechtzetten. In mijn stukje van eergisteren zei ik dat Becel voor zijn product Keuken Light half zoveel vet claimde. Dat is niet zo: het merk claimt half zoveel calorieën. Niet helemaal hetzelfde, hoewel het er in de praktijk noodzakelijk op neer zal komen: olijfolie bestaat voor ruim 90% uit vet (voor ruim driekwart onverzadigd) en verder vooral uit water.

Dat is echter niet de reden dat ik nog even op dit verhaal terugkom. Dat is een commentaar dat Mark plaatste: "Dus nadat we door Unilever en co. zijn aangeraden toch vooral olijfolie te gaan gebruiken omdat het mediterraanse dieet zo gezond is, moeten we dat ineens vergeten en overstappen op een knijpflesje DSM?".

Verdomd, ja. We moesten inderdaad van Unilever die gezonde olijfolie gebruiken. Dat is dus ineens veranderd met de introductie van een product dat kennelijk zó haastig op de markt is gebracht dat, hoewel het onderwerp is van reclamespotjes op de tv, het niet alleen op de site van Becel zelf geheel onbekend is, maar zelfs de zoekterm "Becel Keuken Light" (tussen aanhalingstekens) op internet slechts twee hits oplevert: dit blog en de boodschappendienst van AH.

Vreemd. Daar moet iets achter zitten. En ja hoor.

Weet u waarom olijfolie volgens Unilever, eigenaar van het merk Becel, ineens niet gezond meer is? Omdat de voedingsgigant niet langer olijfolie in de aanbieding heeft. Acht dagen geleden zijn de olijfolie en de azijn van het merk Bertolli afgestoten--en ongeveer op hetzelfde moment kwamen de spotjes voor het nieuwe product op de buis.

Het is maar weer eens duidelijk: als de vos de passie preekt, moet de boer op zijn kippen letten. Hoewel ik betwijfel of zelfs deze nieuwe gotspe het Voedingscentrum van zijn geloof in de goedertierenheid van Becel weet af te brengen.

4 Comments:

  • At 30 juli 2008 om 16:00, Anonymous Mark said…

    Ik had de link nog niet gelegd, maar inderdaad! Bertolli verkocht (althans de olie-tak daarvan) en ineens 'mag' olie niet meer.

    Causaal verbandje? I think so...

    Doet me overigens ook denken aan het volgende: begin jaren negentig kwam Proctor&Gamble trots op de markt met Pampers Boy en Pampers Girl luiers, vergezeld van wervende slogans, om het voordeel van jongens/meisjes luiers te propageren.

    Nog geen 7 jaar later echter werden de tot dan toe blijkbaar geweldige 'gender specific' luiers alweer terug vervangen door unisex-luiers.

    En raad eens: dat ging natuurlijk gepaard met wervende slogans om vooral het voordeel van unisex aan te prijzen.

    Maar waarom dan in eerste instantie de jongens/meisjes luiers introduceren?

    Ik wacht met smart op het moment dat de industrie onze breedbeeld televisie vervangen wil zien door hoogbeeld!

     
  • At 30 juli 2008 om 23:10, Anonymous Jetty said…

    Goed speurwerk!

     
  • At 4 augustus 2008 om 15:13, Anonymous © RJ said…

    Ook het produkt 'Bertolli voor Vlees' is sinds 13 juli met stille trom van het toneel verdwenen.

    Had Unilever eindelijk iets goeds in handen - een niet-spetterend, mooi bruinend vloeibaar vetje op basis van olijfolie, waarin ik geen druppel water kon ontwaren - halen ze het binnen enkele maanden alweer van de markt!

    Even het Bertolli informatienummer 'gedraaid' en gevraagd naar het hoe-en-waarom. "Gebrek aan belangstelling van de consument", zo luidde het antwoord.

    Als alternatief werd door de Bertolli-consulente (!) vervolgens een BlueBand vetje aangeprezen waaraan in het geheel geen druppel olijfolie is toegevoegd; er staat een zonnebloempje op het etiket afgedrukt, en het kent ook maïsolie en raapzaadolie als ingrediënten.

    Met geen woord werd gerept over het meest voor de hand liggende alternatief, namelijk 'Bertolli voor koken, bakken en braden' (waarin trouwens wèl weer een beetje water zit, waardoor het iets meer spettert en minder goed bruint). Die zal dan eerdaags ook wel uit het assortiment worden geschrapt, wegens 'gebrek aan belangstelling van de consument'...

     
  • At 4 augustus 2008 om 18:11, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    "Gebrek aan belangstelling" is een dankbare kapstok. Vooral in een wereld waarin die belangstelling vaak gemaakt wordt. Al moet ik eerlijkheidshalve wel toegeven dat de modale Nederlandse consument zijn eten bedroevend vaak op een koopje wil--en dan is olijfolie natuurlijk een duur ingrediënt.

     

Een reactie posten

Links to this post:

Een link maken

<< Home