Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

23 juli 2008

Feeding time

Eindelijk weer eens mooi weer, dat werd hoog tijd. Ik wed dat u nu zegt: "Goh, ik zou vanavond écht trek hebben in een lekker wintersoepje van kabeljauw en spruitjes". Wat zegt u? Liever niet? Nou, ik ook niet--nog afgezien van het feit dat het naar verse spruitjes op dit moment flink zoeken is.

Maar een site genaamd receptjes.be vindt het helemaal geen probleem om dit recept op deze dag als "nieuws" de wereld in te slingeren. Bang om zich belachelijk te maken zijn ze niet. Sterker, ze hebben vermoedelijk geen idee wat ze met de grote hooivork mee hebben geprikt. We hebben hier namelijk te maken met oneigenlijk gebruik van het fenomeen newsfeed. Uit inhaligheid.

Newsfeeds zijn eigenlijk bedoeld om het u als lezer van nieuwssites en blogs gemakkelijk te maken. Vindt u een site interessant, dan kunt u zich abonneren en dan krijgt u via een zogenaamde RSS-reader de jongste berichtjes steeds automatisch binnen. U komt dus niet voor niets (zoals gisteren bijvoorbeeld op Eetschrijven, een gevolg van het feit dat mijn internetverbinding er weer eens urenlang uit lag).

Slimme zielen hebben ontdekt dat dit gemak voor de lezer ook kan worden aangewend om voordeel te creëren voor de sitebeheerder. Ik heb me een paar maanden geleden al eens boos gemaakt op een site die op deze manier zonder enige inspanning of betaling kilo's content genereert om reclame-inkomsten mee binnen te halen. Die site is nog steeds actief, maar in elk geval niet meer met mijn stukjes. "Logisch gevolg van het feit dat je feeds inschakelt op je blog", zeiden een paar mensen mij, maar die zijn abuis. Feeds zijn nadrukkelijk niet bedoeld om integraal binnen te laten lopen op je eigen medium en ze als eigen content te presenteren. Dat iets kan, betekent niet dat het ook mag, ook niet op internet. De auteurswet is daar echt heel duidelijk in.

Anderen halen het voordeel uit het permanent regenereren van eigen feeds. Wie eens kijkt op Foodrank, ziet daar frequent hele tritsen "nieuws" van dezelfde aanbieders binnen een minuut binnenlopen. Vandaag zag ik er achtereenvolgens KookJij.nl, MijnReceptenboek en receptjes.be hun lading dumpen, daarmee aanbieders van écht nieuwe stukjes naar pagina twee drukkend. Dat die lading onder meer bestond uit recepten met asperges, spruitjes en andere boerenkool maakt alleen maar duidelijk dat deze sites bij het volspammen van nieuwssites niet eens even de moeite wensen te nemen om hun bulkgoederen te selecteren uit seizoensrecepten.

Internet is een mooi medium en er komen voortdurend mogelijkheden bij. Jammer alleen dat er altijd weer individuen zijn die die mogelijkheden misbruiken. Ach, je kunt er ook om lachen. Ik wens onze Belgische receptengroothandelaren in elk geval straks smakelijk eten met hun bordje winterse spruitjessoep. U eet het toch wel buiten op, heren?

4 Comments:

  • At 23 juli 2008 om 15:53, Blogger Mark said…

    Ach, mijn vrouw zou maar wat graag ook 's zomers een lekkere boerenkoolstamppot met rookworst eten...

     
  • At 25 juli 2008 om 10:28, Anonymous Yvon said…

    Bizar. Maar ook in de winter lijkt dat recept me niks. Echt geprobeerd met spruitjescappuccino van kookblogo, het lukt niet met de Hollandse pot :-(

    ps: al die internetmogelijkheden... GJ kun je niet iets instellen dat je niet steeds die eindeloze reeks moet invullen voor je een reactie kunt achterlaten? Ik ben niet zo'n techneut, maar bij diverse weblogs staan alle gegevens er als je die ooit hebt ingevuld.

     
  • At 25 juli 2008 om 15:59, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Niks of niet niks is natuurlijk een kwestie van smaak. Maar spruitjes in juli? Dan snap je er als webstekhouder niets van.

    Iets instellen, was het maar waar. Blogger is uiterst benepen in de mogelijkheden die je worden geboden. Ik loop al tijden te denken aan overstappen, maar dat heeft ook weer zo z'n tegens. Ik doe mijn best, maar momenteel is het nog even Eetschrijver Zegt Sorry...

     
  • At 25 juli 2008 om 16:01, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Jaja, Mark. Vandaag weer zo'n receptengrootgrutter die hertenbiefstuk met portsaus in de aanbieding heeft. Ook écht zomers.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home