Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

11 juli 2008

De verkeerde kant op

En zo lijkt mijn Franse thematiek van de laatste weken zich wel eindeloos voort te slepen. Net als ik denk dat ik toch maar weer eens naar het Nederlandse eetleven van alledag terug moet, valt mijn oog op een mailtje dat ik geparkeerd had. Of ik zin had mee te doen aan een Foodlog Event. Wat dan voor Event? De Tour de France.

Nu heb ik met wielrennen nauwelijks meer dan met voetbal en zal men mij er sowieso niet vaak op betrappen dat ik allerlei thematiek uit andere werelden probeer naar de tafel te trekken. Maar ja, ik was zelf onlangs een weekje in Frankrijk gaan koken en dat ook nog in een streek waar de Tour dezer dagen doorheen trekt--en daar komt bij dat mijn oog valt op een detail dat beslist amusant is voor wie zijn kookklassiekers kent: de Tour gaat dit jaar van Brest naar Parijs. En dat is natuurlijk de verkeerde kant op.

In Frankrijk kun je ze namelijk bij vrijwel elke banketbakker vinden: de paris-brest (met kleine letters), een ringvormig gebak van soezendeeg met pralinéroom dat volgens mijn dikke boeken in 1910 bedacht is ter ere van een oeroude wielerklassieker, die al in 1891 voor het eerst werd verreden. De klassieker bestaat niet meer, maar het gebak (dat kennelijk moet doen denken aan een fietswiel) is springlevend. En kijk: in mijn polsdikke map blijk ik er zowaar een recept voor te hebben ook. Van wie ik het gekregen heb, staat er voor de verandering eens niet bij. Men zal het mij wel willen vergeven. Omdat praliné hier niet of moeilijk verkrijgbaar is, maak ik dit gebak voor de gelegenheid met mokkaroom.

Paris-brest

Nodig voor 6 personen:

Voor het soezendeeg:
- 100 g bloem
- 75 g koude boter
- 3 eieren + 1 eierdooier
- 1 eetlepel witte basterdsuiker
- 50 g geschaafde amandelen
- mespuntje zout
- boter om het bakblik mee in te vetten

Voor de mokkaroom:
- 2 eiwitten
- 125 g witte basterdsuiker
- flinke koffielepel oploskoffie
- 100 g boter
- 2 eetlepels koffielikeur

En verder:
- 1 eetlepel poedersuiker

Maak eerst het soezendeeg: verwarm de oven voor op 180 graden, zeef de bloem en doe in een steelpannetje 20 cl water met de in stukjes gesneden boter, de suiker en het zout. Breng aan de kook en doe er in één keer alle bloem bij, onder stevig roeren met een garde. Draai het vuur uit en roer tot het deeg opzwelt en loskomt van de wanden van het pannetje. Gebeurt dat niet, dan kunt u alles nog even op heel laag vuur verwarmen. Zodra het deeg los is, gaat de pan in elk geval van het vuur.

Roer nu één voor één de drie eieren door het deeg, de volgende steeds pas als de vorige geheel en gelijkmatig is opgenomen. Het deeg moet nu mooi stevig en glad zijn; is het te droog dan kunt u met kleine scheutjes nog wat losgeklopt ei toevoegen, maar pas op dat het deeg niet te nat wordt.

Doe het deeg in een spuitzak en zet daarop een egale spuitmond van 10-12 mm. Vet een bakblik in en spuit hierop een cirkel deeg van ca. 20 cm diameter. Bestrijk deze aan de bovenkant met losgeklopte eierdooier, strooi er de geschaafde amandelen over en bak hem 35 minuten . Zet de ovendeur een stuk open en trek het bakblik iets naar buiten; laat het gebak zo tot lauwwarm afkoelen.

Maak ondertussen de crème: klop in een brandschone kom de eiwitten tot stevige sneeuw. Doe de suiker in een steelpannetje, voeg ca. 1 eetlepel water toe en verhit op laag vuur en onder voortdurend roeren tot u een dikke suikerstroop hebt. Giet deze gloeiend heet vanuit het pannetje in de eiwitsneeuw, ondertussen voortdurend kloppend. Ga daarmee door tot het mengsel is afgekoeld.

Klop de boter op met de oploskoffie en de koffielikeur en schep dit mengsel voorzichtig door het eiwitmengsel tot u een gelijkmatige massa hebt. Vul hiermee de spuitzak en zet er nu een gekartelde spuitmond op. Snijd de krans van soezendeeg overlangs door met een kartelmes, spuit de room in het onderste gedeelte en zet het bovendeel er voorzichtig weer op. Doe de poedersuiker in een theezeefje en bedek er de bovenkant mee.

(thema gehost door http://eetlog.nl/)

2 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home