Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

15 juli 2008

De keukenkliniek?

"Gezond leven, blijvend afvallen, je fitter voelen, er mooier uitzien en toch heerlijk eten". Zo begint een persbericht van Uitgeverij het Spectrum dat dezer dagen in mijn bus ploft en waarin wordt verteld waarom Het Mediterrane Dieet Kookboek van Dr. F. A. Lindberg in geen enkele keukenkast mag ontbreken.

Ik weet niet hoe het met u is, lezer, maar ik word zo onderhand behoorlijk ibbel van die voortdurende suggestie dat eten in de eerste plaats de functie zou moeten hebben ons beter te maken. Aan alle kanten worden er stofjes in allerlei industrieel etenachtigs gestopt die tot doel hebben één of ander aspect van onze gezondheid te bevorderen en men is er nog trots op ook.

De kookboeken doen er een schepje bovenop. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het grootste deel van de momenteel verschijnende kookboeken ons vooral wil helpen iets aan onze vanzelfsprekend kwakkelige gezondheid te doen. Zo ook dit. Er worden ons woordelijk een stabielere bloedsuikerspiegel, een beter hormoonbalans (sic!) en een betere gezondheid in het vooruitzicht gesteld. "En toch lekker eten", staat er dan juichend bij, als betrof het een totaal unieke bonus die een kookboek heel bijzonder maakt.

Ik word erg cynisch van dat soort teksten. Ik weet op zo'n moment niet de gedachte buiten de deur te houden dat we al eten sinds het begin van onze evolutie en daarmee toch maar mooi gekomen zijn waar we nu zijn. Vreemd genoeg gaat het sinds een aantal decennia met onze collectieve gezondheid inderdaad de verkeerde kant op. Wat is er veranderd? Volgens mij vooral dat we industrieel voedsel zijn gaan eten, met allerlei health benefits die er door goedertieren voedingsgiganten in zijn gestopt. Toegevoegde vezels. Toegevoegd linolzuur. Toegevoegd foliumzuur. Ga maar door.

Nu is er niets mis met een Mediterraan dieet. De keuken in landen als Spanje, Italië, Griekenland, Turkije en Libanon is beslist bijzonder smakelijk en voedzaam. Ik geniet er dan ook graag van. Maar nadrukkelijk niet om gezond te worden. Daarvoor ga ik in voorkomend geval naar de dokter en slik ik eventueel een pilletje. Laten we die twee dingen toch alsjeblieft uit elkaar proberen te houden.

2 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home