Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

10 juni 2008

Vrolijke vegetarische momenten

Mijn geliefde G. was vorige week met een aantal collega's in Frankrijk. Zij heeft een aardige gewoonte: als ze vreest dat een vast menu voor haar te overdadig zou kunnen uitvallen, vraagt ze een vegetarische maaltijd. Werkt prima en het brengt soms veel creativiteit boven.

Zo niet in Lille. Daar leidde de mededeling dat er vegetariërs in het gezelschap waren tot enige consternatie. Uiteindelijk had men de oplossing gevonden: in plaats van het visgerecht kregen de vegetariërs een bak groenvoer geserveerd--en in plaats van het vleesgerecht nog een keer precies zo'n zelfde bak groenvoer. Er was één uitzondering: een collega die iets later was gearriveerd. Omdat zij dus geen voorgerecht had gekregen, kreeg ze de twee porties groenvoer in één buitenmaatse bak. Eet smakelijk.

De volgende dag voor de lunch stond er trouwens Welsh rarebit (daar gewoon "un Welsh" genoemd, omdat de rarebit ze te moeilijk was) op het menu. Een geheel vegetarisch gerecht, zo bezwoer men. En dat klopt--behalve dat deze creatievelingen er ham in hadden verwerkt. Comment? Le jambon is toch geen viande, non?

Zo zie je maar weer dat er in Frankrijk even beroerde koks rondlopen als waar ter wereld ook.

3 Comments:

  • At 10 juni 2008 om 21:33, Anonymous Yvon said…

    Haha, doet me denken aan mijn moeder die niet veel op heeft met de allergie van zus. Bami oid kwam op tafel. Zus "Eh daar zit ham in". Moeder "Ja maar een klein beetje".

     
  • At 11 juni 2008 om 20:50, Blogger Cara said…

    Owww herkenbaar! Tijdens mijn eerste aanval van acuut reuma heb ik 'verplicht' vegetarisch gegeten (scheelde overigens wel voor mijn gevoel).
    Ik herinner me nog een buffet waar voor mij, als enige vegetarier, VIER lekker sponzige vegaburgers gebakken waren. Wie dat met een uitgestreken gezicht aan iemand voor durft te zetten moeten ze echt de horeca uitschoppen.

     
  • At 17 juni 2008 om 22:14, Anonymous RozeMarijn said…

    Mijn petit zus fotografeerde een tijdje terug nog een gezellig vegetarisch gerecht op een menukaart: 'alle groenten van de dag'. Nee, daar krijg je trek van.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home