Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

17 juni 2008

Verdwijningen

Ik sprak vandaag met een collega over wat er nog te eten is in deze tijden. We mijmerden aan de ene kant dat er steeds meer belangstelling is voor echte, authentieke en ambachtelijke producten, maar aan de andere kant dat er steeds meer verdwijnt--meestal met als reden "dat er geen vraag naar is".

Neem nou de kaaswinkel, een soort winkel waar ik heel graag kom. Daar zie je de diversiteit zienderogen afnemen, om te beginnen doordat steeds meer kaasboeren hun koopwaar van dezelfde grote distributeurs betrekken. De ene Brie de Meaux smaakt precies als de andere en hoewel natuurlijk ook bij grootschalige productie nog best lekker, is er steeds minder grond voor luid jubelen.

Maar ook bij kaasboeren die niet de gemakkelijke weg bewandelen, zie je zorgwekkende dingen gebeuren. Eén van de kaaswinkeltjes waar ik graag kom (Oudenrijn in Bussum, om hem maar eens te noemen--een website heeft hij niet) kon mij vorig jaar nog helpen aan sage derby, een fantastische kaas uit noordelijk Yorkshire die verkregen wordt door Derby (een cheddarachtige kaas) te verrijken met salie. Ze doen dat daar al zo sinds de 17e eeuw.

Dit jaar had hij hem niet meer. De reden: er werd nooit naar gevraagd en hij bleef ermee zitten. Tja, begrijpelijk dat je zo'n product dan uit het assortiment gooit. Gelukkig heeft hij nog zoveel andere heerlijke kazen, dat ik toch wel blijf komen. Maar jammer blijft het. Ik zou op dit moment best een stukje lusten.

"Geen vraag naar", dat is ook het steevaste argument van de supermarkt om producten niet te voeren en de schapruimte te benutten voor allerlei industriële en door zwaar marketinggeschut gesteunde omzetklappers. Met "geen vraag naar" bedoelt de supermarkt dat ze er niet genoeg aan verdienen. Juist zo'n gigant met zijn inkoopkracht zou prima producten kunnen voeren waar weliswaar relatief weinig vraag naar is, maar waar liefhebbers blij mee zijn. Maar het is natuurlijk een feit: aan Aardappel Anders en Chicken Tonight verdien je méér, met veel minder moeite.

Toch kan het. Frankrijk bewijst het: in de hypermarchés daar loop je permanent met het water in de mond, en toch belet hun aanwezigheid niet dat er daar overal bij kleine zelfstandigen ook nog bijzondere producten te koop zijn. Krijgen we als Nederlanders dan toch de winkels die we verdienen?

(foto PDphoto)

1 Comments:

  • At 20 juni 2008 om 20:23, Anonymous Anoniem said…

    toen ik vandaag bij mijn kaasboer sage derby zag, kon ik die na het lezen van dit stukje niet laten liggen natuurlijk. inderdaad heerlijk, maar hier wordt er ook niet veel naar gevraagd ben ik bang, want er zater wel wat schimmelplekjes op..
    sol

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home