Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

05 juni 2008

Lekker... goedkoop



AllerHande is toch altijd weer goed voor het nodige gefundenes Fressen. Ook het jongste nummer is geen uitzondering. Het omslag belooft ons het geheim te onthullen van de beste biefstuk. Op geheimen is een rechtgeaarde eetschrijver natuurlijk altijd tuk.

De beste biefstuk blijkt te worden gebakken door Eetcafé Loetje in Amsterdam. En hoe doen ze het daar? In margarine, godbetere ("liefst Blue Band"). Tja, als dat geen lekkere biefstuk wordt, wordt hij in ieder geval lekker voordelig. Een biefstuk bakken in goedkope margarine en van dat viezige vetje vervolgens "een overheerlijke jus" maken, het moest toch verboden worden. Gelukkig gebruiken ze maar honderd gram. Natuurlijk veel te weinig om voor vier biefstukken een rijke jus te maken (op de foto's zien we dan ook een heel pakje de pan in gaan), maar in het geval van Blue Band maak ik op die regel graag een uitzondering.

Er valt verder nog wel wat af te dingen op het verhaal. Dan heb ik het nog niet eens over het feit dat de Blue Band naar goede traditie verder vrijwel consequent "boter" wordt genoemd, maar wel over bijvoorbeeld het advies om een pan met een dunne bodem te gebruiken, "die goed heet wordt". Een pan met dunne bodem wordt misschien sneller heet dan een goede, zware gietijzeren pan, maar zeker niet heter. Een nadeel van zo'n dunne pan is de duidelijk mindere warmtespreiding. Een voordeel hebben ze overigens ook: ze zijn goedkoop.

Maar nog even over dat nepvet. Eergisteren maakte Sylvia Witteman zich in de Volkskrant al boos op wat zij (volkomen terecht) "de oplichters van de margarinemaffia" noemde. Deze club heeft in allerlei toko's met--al dan niet terechte--gezondheidsautoriteit dikke vingers in de pap gekocht en komt daardoor moeiteloos weg met het meest flagrante gezwam over de vermeende noodzaak van hun vieze maar zeer winstgevende smeersels in ons dagelijks dieet. Inderdaad een schande, en een schande waar maar geen eind aan lijkt te komen. Als het om gezonde voeding gaat, weten onze volksvertegenwoordigers helaas van toeten noch blazen en bovendien scoor je er niet mee. Met terrorisme--waar de meeste mensen in hun leven nooit mee te maken krijgen terwijl iedereen wél elke dag moet eten--zijn veel meer zetels te verdienen.

Ik kan geen margarineboycot beginnen, want ik koop en eet die vieze troep nooit. Maar ik kan er wel proberen toe op te roepen. Bij deze: mensen, stop met het kopen van margarine. Nú. Al die dingen die erin worden gepropt en waar het lichaam niet zonder kan, vindt u in allerlei andere producten die niet uit industriële mengmachines komen en die wél lekker smaken.

Heden gestart: de Eerste Nederlandse Margarineboycot. Hoort, zegt het voort (collegabloggers, luisteren jullie?). En dóen. U wordt er gegarandeerd niet minder gezond van. Integendeel.

10 Comments:

  • At 5 juni 2008 om 11:56, Anonymous Geert said…

    Mooi betoog Gerrit Jan. (gemeend, en niet cynisch bedoeld)

    Natuurlijk ben ik het er mee eens dat roomboter lekkerder is dan margarine.
    En dat alle goede voedingsstoffen in margarine ook in andere verse producten zitten, prima.

    Maar wat kun je nu met een goed geweten op je brood smeren als je je vet-inname wat wilt beperken?
    Natuurlijk kun je 'een dun laagje' of 'af en toe' roomboter nemen, maar dat is een beetje flauw.
    Ik ben benieuwd...

     
  • At 5 juni 2008 om 12:25, Anonymous RozeMarijn said…

    Geert stelt dezelfde vraag die bij mij ook opkwam. Roomboter graag, ik bak enkel in dat, maar vaker in olijfolie.
    Maar op brood... ik zie me op elke boterham al kaas EN roomboter doen..

     
  • At 5 juni 2008 om 12:42, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Beste mensen, even ter voorkoming van misverstanden: margarine bevat precies evenveel calorieën als boter, namelijk 750 kcal per 100 g. Wat dat betreft is er dus echt geen enkele reden om met margarine te bakken in plaats van met boter.

    Halvarine heeft inderdaad half zoveel calorieën. Maar je moet je ook afvragen waarom je een vetstof op je boterham smeert. Dat doe je om redenen van smaak en textuur. Halvarine heeft van allebei minder dan boter, dus daar smeer je vrijwel automatisch wat méér van. Een deel van dat voordeel ben je dus weer kwijt.

    Los daarvan is het mijn overtuiging dat de hoeveelheid boter die we dagelijks gebruiken maar voor een heel klein deel onze calorie-inname beïnvloedt. Om te beginnen beleggen we nu onze boterhammen veel dikker dan een paar decennia geleden, maar nóg veel meer is afkomstig van suikers, die werkelijk overal in steeds grotere hoeveelheden inzitten. Wie een beetje evenwichtig wil eten, haalt dus veel meer rendement met het controleren van de suiker- dan van de vetinname.

    Overigens: boter is al tijden in essentie hetzelfde product. Margarine is in de afgelopen decennia voortdurend aangepast aan de nieuwste inzichten. Nog maar heel kort geleden zat het spul bijvoorbeeld vol transvetten, waarvan we pas onlangs hebben ontdekt dat ze echt ontzettend slecht zijn. Wie garandeert mij dat de margarine van nú gezond is volgens de inzichten van morgen? Sorry, maar ik heb veel meer vertrouwen in de natuur dan in scheikundigen...

     
  • At 5 juni 2008 om 17:16, Anonymous Foodstyling said…

    Groot gelijk! Wij gebruiken nooit margarine, wij eten enkel boter of olie. En zelfs ganzenvet blijkt gezonder dan margarine. Margarine 'boter' noemen is hetzelfde dan een fastfood als restaurant te bestempelen.

     
  • At 5 juni 2008 om 22:33, Anonymous Monique said…

    En wat moet je dan op brood smeren als je niet tegen koemelk kunt ? En ook niet tegen geiten en schapenmelk ?
    Dan ben je helaas gedwongen voor het besmeren van brood maar ook voor het bakken van cake,etc margarine te gebruiken.

    Boter om in te bakken/braden is te vervangen door bv olijfolie maar voor bv een cake lijkt het me niet echt smakelijk om bv olijfolie of zonnebloemolie te gebruiken.

     
  • At 6 juni 2008 om 07:35, Anonymous Karin said…

    @Monique, met olijfolie kun je heerlijke cakes bakken. Je moet alleen een hele milde olijfolie gebruiken, geen extra vierge met uitgesproken smaak. Met zonnebloemolie heb ik het nog niet eerder geprobeerd, maar ook daar zou ik voor zo mild en neutraal mogelijk gaan. En misschien is notenolie wel lekker bedenk ik spontaan, nog nooit geprobeerd.

    Als je dan als zoetstof ahornsiroop gebruikt, krijg je een heerlijk zachte, zoete cake met een geweldige smaak. En voor de hoeveelheden houd je gewoon het basisrecept aan: van eieren, bloem, zoetstof en olie eveneel in volume. Ik heb alleen wel begrepen dat de cake in een brede vorm gebakken moet worden, dus ik heb dit recept nog nooit in een standaard cakevorm gebruikt. Ik heb een vierkante springvorm waar ik dit beslag in doe (in bakpapier) en ik snijd dan vierkante stukjes cake.

     
  • At 6 juni 2008 om 13:02, Anonymous paulusfranciscus said…

    Ik doe van ganser harte mee. Al jaren, trouwens.

    Overigens, om de vraag vóór te zijn: de cholesterolhypothese is inmiddels allang onderuit gehaald, dus voor je gezond hoef je boter ook niet te laten.

     
  • At 6 juni 2008 om 13:29, Anonymous Yvon said…

    Vreemd, in "De perfecte kok" geeft klinkhamer/Loetje aan dat de pan een dikke bodem moet hebben. De hoeveelheid margarine staat er niet bij, alleen dat het véél moet zijn.
    Solo -uit dezelfde Unileverkoker maar niet in NL te koop- schijnt een beetje beter te zijn dan Blue Band.

    Boter voor smaak en textuur op brood... ik zie het slechts als 'plakmiddel' voor bv hagelslag of om je brood niet te laten versuikeren met jam of honing.

     
  • At 6 juni 2008 om 21:21, Anonymous Monique said…

    Dank je karin.Het ga het binnenkort eens proberen :-))

     
  • At 7 juni 2008 om 20:28, Anonymous Odette said…

    Ik bakte vroeger cake met zonnebloem olie, ging prima, blijft lekker lang vers. Iets minder olie dan boter gebruiken en een eetlepel melk,of ook heel lekker, sinaasappelsap toevoegen, anders lost de suiker niet op.

     

Een reactie posten

Links to this post:

Een link maken

<< Home