Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

06 juni 2008

Cake zonder boter of margarine

Ja, dat margarineverhaal maakte iets los, gisteren. Veel mensen lieten een reactie achter, wat mij in elk geval de gelegenheid gaf even te melden dat gewone margarine (geschikt om te bakken) precies evenveel vet en evenveel calorieën bevat als boter. Het verschil zit niet, zoals vaak gedacht wordt, in de kwantiteit--zuiver in de kwaliteit. Smaak, daar gaat het om. Overigens is het woord "margarineboycot" op dit moment zeer geschikt om een spelletje googlewhack mee te winnen.

Maar was ik niet iets vergeten? Stel nu dat je helemaal niet tegen koemelk kunt? Dan zit je qua smeren en gebak toch zeker aan de margarine vast?

Tja, Monique: om te beginnen zijn allergieën en intoleranties natuurlijk altijd de uitzondering die de regel bevestigt. Arachideolie kan nog zo'n gezond spulletje zijn, je kunt het beter niet geven aan iemand met een pinda-allergie. Dat leek me zo'n uitgemaakte zaak dat ik er geen woorden aan vuil dacht te hoeven maken. Karin wist trouwens te melden dat een cake met olijfolie in plaats van boter best kon, dus dat ook daar geen industrieel smeersel nodig was. Als je maar milde olijfolie gebruikt.

Ongetwijfeld klopt dat, maar mijn gedachten gingen onmiddellijk terug naar het verre Orange County, waar ik in mijn Californische tijd deel uitmaakte van een clubje kook- en wijnliefhebbers. Eén van de leden, een zekere Janice Chappell, had daar ooit een cake gemaakt die juist tot doel had heftig naar olijfolie (en naar citroen) te smaken. Zij gaf mij desgevraagd het recept en onderstreepte dat je een eerste kwaliteit extra vergine moest gebruiken, met een zo krachtig mogelijke olijfsmaak. Geen substituut dus voor de gewone botercake, maar een gebak voor liefhebbers. Loopt u het water al in de mond? Dat komt dan goed uit, want ik heb het recept nog in mijn map zitten. Gebruik een springvorm, want deze cake lukt inderdaad niet goed in een cakevorm.

Olijfolie-citroencake

Nodig:

- 175 ml olijfolie, extra virgine
- 2 grote onbespoten citroenen
- 225 g bloem
- 5 eierdooiers
- 4 eiwitten
- 200 g suiker
- snufje zout
- gewone olijfolie om de bakvorm mee in te vetten

Verwarm de oven voor op 175 graden boven- en onderwarmte. Vet de bakvorm in met olijfolie en bedek de bodem met bakpapier. Rasp de schil van de citroenen (alleen het gele gedeelte, niet het witte). Pers 1 citroen uit.

Roer twee volle koffielepels citroenrasp door de bloem. Klop de eierdooiers met met 100 g suiker tot ze schuimig zijn en licht kleuren. Doe twee eetlepels citroensap bij de olijfolie en meng die voorzichtig bij de eierdooier tot de twee goed gemengd zijn; beslist niet langer. Het mengsel kan gaan schiften; dat is geen probleem. Schep nu met een houten lepel de bloem door het mengsel (vooral niet kloppen).

Sla de eiwitten met een snufje zout schuimig in een brandschone kom en met brandschone kloppers. Blijf kloppen en voeg beetje bij beetje 50 g suiker toe. Ga door met kloppen tot er kopjes op het eiwitschuim staan; vooral niet langer. Schep het eiwitschuim voorzichtig door het bloem-eier-olijfoliemengsel.

Doe het beslag over in de springvorm en strooi er de rest van de suiker over. Plaats de cake in het midden van de oven en laat hem 40-45 minuten bakken tot een breinaald er schoon uit komt. Haal de cake uit de oven en laat hem een kwartiertje in de vorm afkoelen; haal vervolgens een mes langs de rand, haal de cake voorzicht uit de vorm en laat hem nog anderhalf uur op kamertemperatuur staan vóór u hem aansnijdt.

3 Comments:

  • At 6 juni 2008 om 21:39, Anonymous jurgen said…

    Wat margarine is weet ik niet maar als je niet tegen boter kunt zou ik gewoon reuzel of ganzenvet gebruiken...

     
  • At 8 juni 2008 om 16:39, Anonymous Yvon said…

    Loopt het water zeker van in de mond. Dat wordt nr. 3, eerst staan de cake met olijven, knoflook en rozemarijn en de chocoladetaart met olijfolie en zout nog op de lijst (Beide uit "Nobody does it better" van Trish Deseine).

     
  • At 8 juni 2008 om 17:14, Anonymous Monique said…

    Ik reageerde niet als vanuit een protest op jouw stukje maar meer vanuit een gevoel van "ik heb altijd iets tegen die margarine "[voor mij een portie chemie]maar weet helaas geen ander alternatief .

    We zijn vegetariers dus reuzel en ganzenvet is geen optie :-))

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home