Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

29 mei 2008

Kokend water

Soms produceer je tot je genoegen iets onsterfelijks. Mijn verhaal over de fabels en feiten rond het koken van pasta is nog steeds op afstand de meest opgevraagde pagina op Eetschrijven, en tevens de meest geplagieerde. Als het daarbij gaat om letterlijk knippen en plakken ga ik er steevast achteraan. Creatief parafraseerwerk (ik zie het toch wel, hoor!) laat ik meestal zitten.

Gisterenavond zat er echter een mailtje in mijn bus. In het artikel stond een storende fout! Hoe kwam ik erbij dat kokend water altijd precies honderd graden was? Dat is alleen zo op zeeniveau, bij een druk van 1000 hectopascal. Bij een lagere luchtdruk ligt ook het kookpunt lager.

Dank, Gerard. Je hebt grotendeels gelijk: het exacte kookpunt van water is van de luchtdruk afhankelijk. Om helemaal de puntjes op de i te zetten: bij 1000 hPa is het kookpunt niet precies 100 graden, maar 99,97 graden, een verschil dat de natuurkundige Anders Celsius in 1742 nog niet kon meten. Op de top van de Mount Everest, waar de luchtdruk 260 hPa is, kookt water al bij 64,9 graden. Pasta koken lukt daar dus niet zonder hogedrukpan, al denk ik niet dat iemand dat ooit geprobeerd heeft.

Overigens zijn in Nederland nooit hogere drukwaarden waargenomen dan 1050 hPa en nooit lagere dan 954 hPa. Dat eerste zou ertoe leiden dat water kookt bij iets meer dan 101 graden, het tweede tot een kookpunt bij iets minder dan 98,3 graden. Dat zou een handjevol seconden kunnen schelen bij het perfect gaar koken van pasta, al denk ik persoonlijk dat er wel variabelen zijn die méér invloed hebben op het garen. Maar goed, ik heb het even aangepast.

Over kokend water gesproken: ik realiseerde me vandaag met het schaamrood op de kaken dat het leuke blog van Mark met die naam op de één of andere manier nooit in mijn lijstje met links terecht was gekomen. Sorry, Mark: bij deze rechtgezet.

Nog even een vrolijke noot tot slot (anders wordt het zo'n serieus gortdroog natuurkundestukje): toevallig ook gisteren belandde hier iemand na te hebben gegoogeld op "heet water kookt eerder dan koud". Ongelogen origineel waar!

3 Comments:

  • At 29 mei 2008 om 12:44, Blogger Mark said…

    Excuses niet nodig! Maar leuk dat je naar me linked! Voel me vereerd!

    Wel even iets rechtzetten: mijn blog draaide voorheen via Blogger, maar sinds een tijdje gebruik ik WordPress.

    Het juiste adres is dan ook: http://www.makaja.nl/blog/

    Misschien kun je het in de openingspost nog even rechtzetten, anders denken mensen dat het wellicht een slapend weblog is... :-)

     
  • At 29 mei 2008 om 12:50, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Zojuist rechtgezet! Geen idee hoe die link naar blogger daar kwam. Ongetwijfeld weer eens onhandigheid van deze digibeet...

     
  • At 29 mei 2008 om 16:20, Anonymous Yvon said…

    Stukje fabels & feiten had ik nog niet gelezen, gelukkig staat daar ook mijn doorn in het oog bij: olie of boter in het kookwater pfff, ik krijg dat maar niet de wereld uit. (Behalve bij pasta ook de nonsens om boter in aspergekookwater te doen).

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home