Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

15 mei 2008

De Split


Het mag dan zijn dat Ola met de Magnum eindelijk een ijsje op een stokje voor het plezier van volwassenen wist te maken, ik heb diep van binnen nog steeds een zwak voor een andere koele versnapering van de aloude fabrikant: de Split.

Ja, wie zei daar dat ik helemaal nóóit iets eet van Unilever? Ondanks het bezit van een fraaie zelfvriezende ijsmachine waar je de heerlijkste ijssoorten mee maakt, ga ik me af en toe lekker te buiten aan dit behapbare ijsje dat, juist omdat het van melk en niet van room is gemaakt, heerlijk fris is.

Grappig dat op de doos staat dat de Split al sinds de jaren '70 een favoriet is. Volgens mij doet Ola zichzelf daarmee tekort en bestaat dit ijsje al sinds midden jaren '60. Of heb ik het nu mis? Zitten er nog andere oudere jongeren in de zaal?

Hoe dan ook, ik heb er zojuist nog één genomen. Morgen is het weer een stuk frisser, naar het schijnt.

12 Comments:

  • At 15 mei 2008 om 23:02, Anonymous Hannie said…

    De split bestond in mijn herinnering in elk geval in 1970. Mischien ook wel eerder, maar dat weet ik niet zeker. Een van de weinige lekkere fabrieksijsjes inderdaad. En ik lust ze ook nog steeds.

     
  • At 16 mei 2008 om 14:30, Anonymous Jetty said…

    Ze hebben hier in de kantine op ut werk vier smaken ijs: Magnum wit, Magnum classic, de split en de raket.
    Tja, het blijven klassiekers he.

     
  • At 21 mei 2008 om 17:18, Anonymous Yvon said…

    Naast de goeie ouwe raket is split zeker een favoriet. Had geen idee dat het slechts 65 kcal bevat. In de jaren '60 was ik er nog niet, maar Unilever zal toch niet zo slordig zijn met jaartallen?

     
  • At 24 mei 2008 om 14:26, Anonymous hanneke Groothedde said…

    Even niet reactie op de Split die ik overigens erg lekker vind, maar Gerrit Jan ben jij nou mijn broer? Zoon Lammert Groothedde. Zo ja Leuk dat je zo met Koken e.d. bezig bent. benieuwd hoe het met je gaat? Groetjes Hanneke Groothedde

     
  • At 24 mei 2008 om 16:20, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Dag zusje! Dat je nou na al die jaren op deze manier ineens boven water moet komen... jij ging toen naar Portugal en ik naar Amerika. Mail me even via het linkje rechts, dan praten we bij!

     
  • At 24 mei 2008 om 21:37, Anonymous hanneke Groothedde said…

    he , nou leuk joh ben erg benieuwd hoe en wat met jou, ja ik ging naar portugal dat klopt, maar ik zoek je even op , en dan kletsen we ff bij! groetjes Hanneke

     
  • At 26 mei 2008 om 09:57, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Lukt het, zusje? Even naar de hoofdpagina www.eetschrijven.nl en daar in de rechter kolom het linkje "Mail naar Eetschrijven" aanklikken. De rest wijst zich vanzelf.

     
  • At 27 mei 2008 om 18:46, Anonymous Anoniem said…

    He, nou ik kan niet berichten verzenden, wist ik ook eigenlijk wel heb t ook nog geprobeerd maar helaas, probeer t zo even op een andere manier ok, heb nl hotmail, en deze gaat via outlook ofzo. Gaat me lukken tot snel, groetjes je zusje

     
  • At 27 mei 2008 om 23:47, Anonymous Anoniem said…

    he gerrit jan, uh drukte perongeluk op anoniem, was van mij dat ik je mailde maar niet lukt via mijn pc. Hanneke en groet

     
  • At 28 mei 2008 om 01:00, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Tuurlijk gaat je dat lukken. Gewoon op de link klikken en wat je dan in de Outlook adresbalk ziet staan even knippen en in Hotmail plakken. En dan nog even dat (appeltaartje) in een apenstaartje veranderen.
    Zet anders maar even je hotmail adres in een commentaar hier, dat haal ik dan wel weer weg. Of zoek me gewoon even op in www.detelefoongids.nl, in Almere.

     
  • At 2 juni 2008 om 21:34, Anonymous hanneke groothedde said…

    he Gerrit Jan, broer , uh t was ff stil... maar hier ben ik weer , zet mijn hotmail adres hier neer ok
    veel groetjes, Hanneke

     
  • At 2 juni 2008 om 21:36, Anonymous hanneke said…

    Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home