Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

05 mei 2008

586

Vorige week maandag sloeg het noodlot toe. Geen internetverbinding meer. Dat is al vaker gebeurd, maar dan had ik alles altijd na een paar uur weer werkend. Deze keer niet: twee volle dagen en nog wat uren zat ik zonder. En toen was het weekend en was ik weg. Zonder laptop.

Vorige week maandag had ik een heel lekker recept willen plaatsen. Een uit nood geboren recept dat neerkwam op improvisatie vanuit een lege koelkast. Het was bijzonder lekker, toen. Maar toen was niet alleen zeven dagen, maar ook bijna vijftien graden geleden. Zo'n heerlijke hartige pastasaus met paddestoelen gestoofd in rode wijn met gekaramelliseerde uitjes en verkruimeld uitgebakken rookspek is nu niet dadelijk waar je zin in hebt.

Asperges, ook gegeten, later in de week. Maar zit u daar nu op te wachten? Ze waren heel klassiek klaargemaakt, met geprakte hardgekookte eieren in gesmolten boter en met nieuwe aardappeltjes erbij. Dat recept is op welgeteld 7852 webstekken terug te vinden. Daar hebt u mij niet voor nodig.

Bij AH (ik weet het, maar die openingstijden zijn soms wel erg handig) kocht ik salade van surimi en echte krab. Daar wil ik ook wel weer iets over kwijt, maar ik heb het al vaker over AH en zijn salades gehad, kortgeleden nog. Ook maar niet doen.

Onno Kleyn had ter gelegenheid van 1 mei de ultieme instructies voor het bakken van biefstuk. Onno kent op dat punt zijn zaakjes en toch was ik het niet met hem eens. Dat wou ik echter niet zo maar zeggen, maar vergelijkend testen. Ik had dus twee biefstukjes gekocht waarvan ik er één op mijn en één op zijn manier wilde bakken. Toen het moment suprême daar was, was ik dat botweg vergeten. Het was mooi weer en we mikten ze op de barbecue. Het wordt eentonig.

En dan was er nog Günter Wallraff, die bij een bakkerij broodjes ging bakken voor Lidl. Lidl was zacht gezegd niet blij met zijn bevindingen, te meer omdat Wallraff er de vermaning aan vastknoopte dat we allemaal maar eens goed moesten nadenken waarom in bepaalde winkels de spullen zo bespottelijk goedkoop zijn en of we ze niet moesten boycotten. Ik had dat wat breder kunnen uitmeten. Dan was ik nummer 83 geweest. Ook niet helemaal waarvoor u hier komt.

Ik heb in mijn rookoventje cheddar gerookt op appelhout. Dat is verbijsterend lekker. Ik heb er ook een recept mee, maar dat vind ik meer iets voor een uitgebreid weekendontbijt. Vrijdag dus maar.

Het is maandag 5 mei, bevrijdingsdag 2008. De temperatuur in De Bilt is 23 graden; op mijn dakterras is het 29 graden en aan mijn overdekte waterterras (ja, ik woon fantastisch) 25. Ik heb in het bestaan van dit blog (iets meer dan twee jaar) 585 stukjes geplaatst en dit is het 586e. En omdat ik geen meter inspiratie heb, gaat dit stukje louter over gebakken lucht.

Genieten van het mooie weer? Haal een fles goede pastis in huis (bv. Ricard), schenk er een flinke scheut van in een groot glas, leng aan met water en ijsblokjes, trek er een bakje knoflookolijven bij open en ga in de zon zitten. Ga ik ook doen. Later op de avond eet ik misschien aardbeien. Lambada's, die zo lekker zijn dat ze verder niets nodig hebben. Tot morgen, als mijn aansluiting het tenminste doet.

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home