Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

07 april 2008

Lentestengels

Die andere dus. Want hoewel er ook al asperges zijn, is daar op andere virtuele smulstekken al uitgebreid over gepraat. De kans is overigens groot dat ik dat in de komende dagen nog eens dunnetjes ga overdoen, want ook ik heb er inmiddels al iets mee gedaan. Vandaag wil ik echter even jubelen over een andere en minder gehypede voorjaarsstengel die ineens weer in de winkel lag: de rabarber.

Er schijnen veel mensen te zijn die geen rabarber lusten (onder meer de echtgenoot van Cindy Crawford, die bij Oprah kwam vertellen hoe ze hem stiekem, in de vorm van een taart met aardbeien, toch de verfoeide groente door de keel kreeg--helaas: voor lekkere aardbeien is het echt nog veel te vroeg en aan het gebruik van die keiharde zure krengen uit Verweggistan wil ik niet medeplichtig zijn). Maar dat die mensen rabarber onaangenaam vinden, schijnt te liggen aan het feit dat het de tanden ruw maakt, en dat komt dan weer doordat het oxaalzuur bevat, het spul dat ook in spinazie zit. Tanden poetsen na het eten heeft geen zin en is zelfs heel schadelijk voor uw tanden. De balans kan daarentegen gemakkelijk hersteld worden door het gebruiken van ei, melk, room of iets dergelijks, waar een eiwit in zit dat oxaalzuur neutraliseert. Nou, daar kunnen we wel wat mee: we verwerken gewoon zowel ei als Italiaanse roomkaas in ons recept.

Toen ik onderstaand dessert klaar had, zag het er zo watertandend lekker uit dat we er meteen op zijn aangevallen en het al voor driekwart op hadden vóór ik me herinnerde dat ik nog zoiets als een foto van plan was geweest. Het beeld van onze gulzigheid heb ik u maar bespaard: uw zult uw geestesoog aan het werk moeten zetten. Het was in elk geval smullen, ook al was het erg machtig.

"Crème brûlée" van rabarber en mascarpone

Nodig voor 2 personen:

- 4 stengels rabarber
- 150 g + 100 g witte basterdsuiker
- 2 eieren
- ca. 150 g mascarpone
- theelepel versgeraspte nootmuskaat
- theelepel kaneel

Voorbereiden: klop de eieren los. Was de rabarber, snijd de stengels in stukken en hak die nog wat kleiner. Kook de rabarber met een eetlepel of drie water gedurende 4 minuten, giet het overtollige water af, roer door, voeg 150 g suiker toe en laat nog 1 à 2 minuten al roerend doorkoken tot de suiker is opgelost en de rabarber een gelijkmatige massa vormt. Draai het gas uit en giet langzaam de losgeklopte eieren bij de rabarber, intussen energiek kloppend met een garde zodat het ei zich meteen verspreidt en geen stukjes vormt. Klop door tot de rabarber wat is afgekoeld en enigszins is gaan binden, roer er de nootmuskaat en de kaneel door, doe de moes over in twee kommetjes (houd minstens een centimeter vrij tot de bovenrand), en laat verder afkoelen, eerst buiten en dan in de koelkast.

Afwerken: hebt u geen keukenbrandertje (zo'n handig dingetje op butaangas dat voor een euro of vijftien in elke kookwinkel te krijgen is), zet dan de gril van de oven aan op de hoogste stand. Schep bovenop de rabarbermoes mascarpone zodanig dat alle moes bedekt is. Strooi hierover een laag suiker. Bestook die met de brander tot hij karamelliseert en bruin wordt (of doe dit in de oven met de bakjes vlak onder de gril). Zet daarna de bakjes vijf minuten in de vriezer om de suiker hard te laten worden en dien op.

3 Comments:

  • At 7 april 2008 om 21:12, Anonymous paulusfranciscus said…

    Een snufje kalk meekoken. Truukje van moeders, werkt goed.

     
  • At 19 april 2008 om 15:30, OpenID keesvi said…

    Nootmuskaat door de rabarber was nieuw voor me, evenals het eitje als bindmiddel, dat prima werkte. Aan dochterlief, toch een zoetekauw, was de subtiele combinatie van smaken niet zo besteed maar Marjo en ik vonden het een heerlijk toetje.

    Off topic maar ik kon het niet laten enigszins uit mijn slof te schieten naar het rigide weblogje van diëtiste Renate de Schaap. Wat een onzin kan die dame uitkramen, of liever gezegd, citeren..

     
  • At 18 april 2013 om 14:11, Blogger Cuisine d'amis said…

    Lekker lijkt me. Ik ga het met japans knotweed eens proberen. Zit dicht tegen rabarber aan qua smaak.

     

Een reactie posten

Links to this post:

Een link maken

<< Home