Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

18 april 2008

Kipkerriesalade

Het zal u niet verbazen dat ik het even helemaal gehad heb met grootgrutter Albert Heijn. Zijn assortiment verandert steeds meer in hypegevoelige eenheidsworst, hij viert het aspergeseizoen (vanaf de tweede donderdag van april) door asperges te promoten die hij vele duizenden kilometers heeft laten vliegen en de kwaliteit en smaak van zijn verse producten gaat er ook niet op vooruit.

Met dat laatste doel ik natuurlijk specifiek op de salades waar ik het laatst al over had. Een indrukwekkende lijst van ingrediënten past niet eens meer op een normaal etiketje zodat er kunstgrepen aan te pas moeten komen. En als dat indrukwekkende nou nog betrekking had op de uitstekende combinatie, maar nee. Behalve de suiker treffen we nog allerlei twijfelachtigs aan. Hoog tijd om iets supersimpels als een kipkerriesalade thuis te gaan maken. Dat is namelijk helemaal niet moeilijk, en het komt kwaliteit en smaak zeer ten goede.

Om te beginnen gebruiken we kip van goede kwaliteit: een mooie biologische scharrelkip. Daarvan gebruiken we niet de filets, zoals vrijwel altijd wordt gedaan, maar de bouten. Filets sparen tijd omdat je ze niet hoeft uit te benen, maar de smaak stelt niet veel voor.

Dan is er nog een kunstje. In plaats van het vlees in water met zout (en eventueel kruiden) te laten koken, wrijven we hem van te voren in met zout en garam masala en laten hem een half uur of meer stomen. Het kipvlees wordt daar heerlijk mals van, het geeft nauwelijks smaak af aan het kookvocht en het raakt heerlijk doordrongen van de geurige specerijen. Tot slot gebruiken we natuurlijk eigengemaakte mayonaise. Verder is het kinderspel. Kijk maar:

Kipkerriesalade

Nodig voor minstens drie dagen broodbeleg en toastjes:

- twee bouten van biologische scharrelkip
- 1,5 eetlepel garam masala (toko)
- 3 eierdooiers
- 3 dl arachide-olie (of andere neutraal smakende plantaardige olie)
- 3 eetlepels citroensap
- 3 theelepels mosterd
- zout

Trek het vel van de kippenbouten en wrijf ze in met een theelepel zout en een eetlepel garam masala (daarna handen wassen met het oog op kruisbesmetting!). Leg ze een uur lang weg. Stoom ze vervolgens gedurende 30-40 minuten. Laat ze tot lauw afkoelen en trek er met de vingers het vlees af en snijd het in niet al te kleine stukjes (van de botten en wat eraan blijft zitten en van het vel kunt u eventueel nog een bouillon of fond trekken). Zet koud weg.

Maak een mayonaise zoals hier staat aangegeven; voeg echter behalve de andere ingrediënten ook een halve eetlepel garam masala toe aan de eierdooiers vóór u de olie toevoegt. Roer de stukjes kip bij de kerriemayonaise. U kunt er eventueel vóór het serveren nog wat gehakte bladpeterselie over strooien.

8 Comments:

  • At 18 april 2008 om 19:09, Anonymous Robin said…

    Die asperges haalt Appie al jaaaaaren uit Zuid-Amerika. Uit Griekenland ook, volgens mij. En ja, altijd net als hier het aspergeseizoen is begonnen. Dat is niks nieuws hoor. Ook niks om je zo over op te winden. ;)

     
  • At 18 april 2008 om 23:53, Anonymous Antoon said…

    zat al met smart te wachten op je aangekondigde kipkerriesalade. verjaardag duurt nog even, dus kan nog even oefenen van te voren (en proeven) ;-)

    groet,

     
  • At 19 april 2008 om 20:39, Anonymous Lethe said…

    Ik vind het wel iets om je over op te winden.. "apergeseizoen weer begonnen".. _seizoen_ dat impliceert iets, dan haal je ze dus niet uit Zuid-Amerika, dat is gewoon vloeken wat mij betreft.

    Helaas krijg ik hier echt geen vlees in huis, anders zou ik die kipkerrie eens echt uit proberen.

     
  • At 20 april 2008 om 07:01, OpenID keesvi said…

    Weet je nog dat Vincent die fabrieksbakken salade altijd 'kipherrie' noemde? :-)

     
  • At 20 april 2008 om 09:46, Anonymous Carla said…

    Lekker, die salade!
    Helemaal eens met je weerzin tegen AH! Afgelopen week kocht ik cup a soup van het eigen merk (kerrie), de eerste hap was me daar toch zoet! Bah! Overal doen ze potverdorie suiker in, de viezerikken!

     
  • At 21 april 2008 om 22:15, Anonymous Ybon said…

    Klinkt goed de salade. Deed me denken aan een (tijdrovender) recept uit het Culinair Jaarboek 2005, ook met kippenbouten en kerrie in flensjes.
    Die asperges uit Peru... bizar, de Italiaanse groene heb ik wel meegenomen van AH.

     
  • At 24 april 2008 om 12:25, Anonymous Silvia said…

    Gisteravond gemaakt en hij is heerlijk!
    Weet je waar ik ook niet tegen kan? Annanas in de kerriesalade....

     
  • At 25 april 2008 om 23:15, Anonymous Antoon said…

    ik denk dat ie gelukt is :-)
    voor de garam masala heb ik nandan masala (toko's waren dicht, morgen werken en supernieuwschierig. dus nog even speciaal bij de Jumbo gekeken, daar lag deze ;-))

    Maar hij smaakt uitstekend! Dit durf ik mijn visite wel voor te zetten.
    En het is nog eenvoudig ook.

    dank!

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home