Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

09 april 2008

Dooiers en asperges

Kijk naar eender welk kookprogramma uit het rijke aanbod van de BBC en je komt al vrij snel tot de conclusie dat de Britten, hoewel ze op culinair gebied een enorme inhaalslag hebben gemaakt, lyrisch blijven van twee elementen uit de culinaire wereld: eierdooier en asperges--groene wel te verstaan; nooit zie ik witte.

Een nog vloeibare eierdooier die ergens uit of juist in loopt, lijkt elke Britse culi wel tot totale extase te brengen. Misschien wel begrijpelijk in het land van het perfecte gepocheerde ei, maar het blijft me steeds opnieuw verrassen. En wat die asperges betreft: kijk maar eens hoe vaak die bij de ingrediënten horen in programma's als Ready, Steady, Cook, Masterchef of Great British Menu. Ze lijken aan de overkant van de zee wel geen aspergeseizoen te kennen.

Bij ons is dat anders. Hier begint het aspergeseizoen traditioneel op de tweede donderdag van april. En raad eens? Dat is morgen. Tot 24 juni (Sint Jan, het even traditionele einde van het seizoen) vliegt het "witte goud" ons om de oren. Van mij mag het: asperges zijn heerlijk, al begint die uitdrukking wel érg oubollig te klinken. Wie verzint iets nieuws?

Ik moet eerlijk zeggen dat toen ik van het weekend op de markt kleine en heel dunne groene asperges zag liggen die uit Frankrijk kwamen, ik ze gekocht heb. Om te beginnen leken het wel wilde, al kon de marktkoopman mij daar geen zinnig woord over zeggen. Bovendien vond ik dat Frankrijk als land van oorsprong wel mocht. Van die uit Peru ben ik tenslotte de hele winter afgebleven.

Pas achteraf realiseerde ik me dat ik ze had klaargemaakt in de beste Britse traditie: ik had ze snel roergebakken in boter, ik had er een risotto bij geserveerd gemaakt met het kookvocht van de uiteinden (die ik daarna in stukjes sneed en erdoor roerde) en op de risotto lag een gepocheerd ei met vloeibare dooier die in de risotto liep.

Enfin, eigenlijk dus bijna mijn recept van vorig jaar. Behalve dan dat dit buiten het seizoen viel, dat de asperges groen en waarschijnlijk wild waren, dat ik er eerste kwaliteit Schotse (dus Britse) gerookte zalm bij serveerde en dat ik om die reden in plaats van peterselie verse dille had gebruikt.

't Was heel lekker, al is de foto een beetje vreemd van kleur. Hoe dan ook wens ik iedereen een prettig aspergeseizoen.

2 Comments:

  • At 9 april 2008 om 22:07, Blogger Chris said…

    Het mag dan oubollig klinken, maar heerlijk! Ik heb al tegen Manlief gezegd dat we donderdag of vrijdag echte asperges gaan eten, maakt niet uit wat het kost. Ik heb er zo'n zin in!

     
  • At 10 april 2008 om 10:26, Anonymous Yvon said…

    Ik begrijp de extase van de Britten wel (hoewel het me nog niet was opgevallen dat ze daar aan de overkant zo dol op zijn). Met risotto nóg lekkerder, dus het recept van vorig jaar komt zeker deze week op tafel.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home