Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

08 april 2008

Amsterdamsch

Of het waar is dat ooit elk recept begon met "Men neme...", weet ik niet zeker. Wel was deze aanhef in het Kookboek van de Amsterdamsche Huishoudschool door C.J. Wannée, 6e druk, 1937 die vroeger thuis in de keukenkast stond, vaste prik. Ook verder was overigens saaie degelijkheid de norm: men mocht vooral niet de indruk krijgen dat koken leuk en eten lekker kon zijn. Naar zulke wuftheid was de tijd niet.

Dat gold al zeker niet voor de zesde druk, die vermoedelijk de soberste van alle drukken is geweest. Uit het voorwoord herinner ik me nog levendig het zinnetje: "In verband met de veranderde tijdsomstandigheden zijn de recepten zooveel mogelijk herzien en in overeenstemming gebracht met de tegenwoordige bezuiniging".

Ik ben het boek uiteindelijk uit het oog verloren: geen idee waar het beland is. Maar ik heb het altijd een teken aan de wand gevonden dat mijn moeder juist die druk tot in de jaren '70 is blijven gebruiken. Ik kan u verzekeren: het is niet erfelijk.

De aanvoegende wijs "men neme" heeft intussen wel de status van de onsterfelijkheid bereikt. Hoewel hij nergens meer serieus wordt gebruikt, rapporteert Google dat hij liefst 49.500 maal op het ultramoderne internet voorkomt. Gisteren hoorde ik hem nog in een reclamespotje.

Ook het boek bestaat nog steeds. Het is inmiddels meen ik aan de 27e druk toe en over twee jaar wordt het honderd. De recepten erin zijn gelukkig wel geüpdatet*.

* Geloof het of niet, maar dat is de correcte werkwoordsvorm.

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home