Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

31 maart 2008

Gij zult niet stelen

Dames en Heren,

Ik stuit vandaag op uw site http://www.culinairnieuws.nl/, waar alle artikelen die op mijn eigen site http://www.eetschrijven.nl/ verschijnen, systematisch en integraal blijken te worden doorgeplaatst. Daarbij wordt weliswaar mijn naam vermeld, maar op zo'n manier dat de indruk ontstaat dat ik een auteur van culinairnieuws.nl ben.

Dit is niet de bedoeling. Om te beginnen staat op mijn site een duidelijke auteursrechtelijke vermelding:

"Van alle teksten op deze site berust het auteursrecht bij mij. Overnemen voor niet-commerciële websites of publicaties mag, mits met bronvermelding en plaatsing van een link. Commerciële websites of publicaties dienen vooraf contact met mij op te nemen via de mail-link in de rechter kolom. Doe dat ook bij twijfel".

Van bronvermelding en link zijn op uw site geen spoor te vinden. Bovendien kan ik er niet mee akkoord gaan dat het overnemen van mijn artikelen op deze systematische en integrale wijze gebeurt: u genereert uw advertentie-inkomsten geheel en al met "geleende" content, zonder dat de rechtmatige auteurs hier ook maar iets aan hebben. Dat komt dicht in de buurt van diefstal.

U krijgt dan ook bij deze precies 48 uur de tijd om alle content van mijn hand van uw site te verwijderen.

Groet,
Gerrit Jan Groothedde
http://www.eetschrijven.nl/

EDIT: Amper tien minuten na het verzenden van deze mail en het plaatsen van dit bericht (dat natuurlijk ook automatisch werd doorgeplaatst) was alle content van Eetschrijven op deze site verdwenen. Ik zou desondanks de beheerders van culinairnieuws.nl willen oproepen ook voor wat betreft andere sites en blogs wat netter met intellectueel eigendom om te springen. Dit soort dingen moeten we niet gewoon gaan vinden; ik verwacht dan ook nog wel wat actie van anderen die op soortgelijke wijze worden benadeeld.

13 Comments:

  • At 31 maart 2008 om 17:07, Blogger Koen said…

    Beste eetschrijver,

    Ik zie dat je niet de enige bent, op het moment dat ik de link aanklik kom ik direct op het artikel van het ministerie van eten en drinken wat ik 2 minuten eerder via google reader had gelezen. Vreemde zaken bij culinair nieuws.

    Groet,

    Koen

     
  • At 31 maart 2008 om 21:32, Anonymous ellen said…

    Ik kon in mijn haast zo snel geen e-mail vinden van deze culinaire dieven. Heb daarom maar snel een reactie geplaatst onder mijn eigen artikel. Ik hoop dat het knippen-plakken-en-stelen daarmee ophouden zal!
    Heb jij een e-mail van deze mensen Gerrit Jan?
    Ik begin overigens steeds grotere weerzin te krijgen tegen dit soort verzamel maar raak sites. Kunnen we daar niet gezamenlijk iets aan doen?
    Ellen, Ministerie eten en Drinken.

     
  • At 1 april 2008 om 00:07, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Ellen, je kunt deze enthousiastelingen mailen op het adres info(at)culinairnieuws.nl. Het lijkt me dat iedereen die hier (volkomen terecht) bezwaar tegen gemaakt dat moet laten horen. Ik heb in elk geval de beheerders al gevraagd om netter met het materiaal van anderen om te gaan. Of ze dat uitsluitend op basis van mijn verzoek doen, valt natuurlijk te betwijfelen.

    De reactie onder je eigen artikel is niet op die andere site te lezen. Wat je kunt overwegen is een protesttekst op je blog zetten net zoals ik heb gedaan. Die verschijnt daar wel integraal.

     
  • At 1 april 2008 om 10:43, Anonymous Bianca said…

    Inderdaad te belachelijk voor woorden. De persoon die hierachter zit is ook verantwoordelijk voor de website www.kookjij.nl, ook te bereiken dus op info@kookjij.nl.

    Ik heb ook een naam, adres en telefoonnummer voor je, als je die wilt weten, mail me dan even.

     
  • At 1 april 2008 om 11:00, Anonymous Bianca said…

    Ik kan het dan weer niet laten he. Zie hieronder de websites waarvan gestolen wordt:

    http://www.culinairnieuws.nl/wp-links-opml.php

    En onze engelse collega's worden ook niet overgeslagen:

    http://www.latest-culinary-news.com/wp-links-opml.php

     
  • At 3 april 2008 om 10:26, Anonymous Yannah said…

    Ik snap het probleem niet zo. Krachttermen als culinaire dieven, haha. Dit culinairnieuws.nl is toch gewoon een veredelde rss reader. Wat loop je nou eigenlijk mis aan advertentie inkomsten, die 0,04 eurocent voor een google ad waar niemand op klikt.

     
  • At 3 april 2008 om 14:28, Anonymous Bianca said…

    @Yannah: Het gaat er niet zozeer om dat bloggers inkomsten mislopen, maar om het feit dat een ander er aan verdient, door voor te wenden dat de artikelen geschreven zijn voor deze website.

    Het is gewoon meeliften op het talent en succes van anderen en daar geld aan willen verdienen.

    Een veredelde RSS reader? Nah...da's nog teveel credit haha...bij een RSS reader kun je tenminste doorklikken naar de originele website.

    Als culinairnieuws.nl dat nu zou doen, alleen de intro's publiceren en gewoon netjes teruglinken naar de bron, (zoals het hoort!),weet ik zeker dat ze net zoveel inkomsten zouden hebben, misschien nog wel meer.

    Daarnaast maken ze daar meer vrienden mee dan op deze manier en zou dus iedereen blij zijn, zelfs bezoekers.

     
  • At 3 april 2008 om 15:45, Anonymous Yannah said…

    De posts linken na een klik uiteindelijk wel door naar de oorspronkelijke site. Ik blijf het muggezifterig vinden, het kan je namelijk ook juist bezoekers opleveren. Ik had nog nooit van jullie gehoord als ik via die culinairnieuws niet hier terecht was gekomen.

     
  • At 3 april 2008 om 21:23, Anonymous Bianca said…

    @Yannah: Ik heb even gecheckt en nu wordt er inderdaad wel doorgelinkt, maar tot gisteren werd dat echt niet gedaan.

    En tja...dat jij dat muggezifterij vindt..dat mag :)

    In de huidige opzet kan het inderdaad bezoekers opleveren en dat is oke, maar dat is ook niet meer dan fair als die website bezoekers trekt (en 'inkomsten' genereert) met content van anderen.
    You scratch my back, I'll scratch yours, zeg maar.

    En zo hoort het ook te werken, als niemand doorlinkt naar een ander blijft er weinig internet over :)

     
  • At 3 april 2008 om 22:23, Anonymous Bianca said…

    Voor alle bloggers: Naar aanleiding van deze consternatie :) een tip. Als je als meer controle wilt over je RSS feed, kijk dan eens naar Feedburner(.com).

     
  • At 4 april 2008 om 16:29, Blogger Aldo said…

    Het is in principe vrij simpel. Als uitgever van content op een blog of site ben je zelf verantwoordelijk voor de wijze waarop je syndiceert. In alle blogs kun je in de instellingen bepalen hoeveel content en wat (foto's wel / niet?) je via je rss extern wilt communiceren.

    Wanneer je content vervolgens wordt opgepikt door andere sites, rss-readers, etc dan is het gebruikelijk dat er altijd een (back)linkje geplaatst wordt. Dit is overigens ook heel goed voor je blog omdat Google je hoger waardeert wanneer er meer linkjes naar jouw blog leiden.

     
  • At 5 april 2008 om 07:27, Anonymous Anoniem said…

    @Aldo, je bent inderdaad zelf verantwoordelijk voor wat je in een feed plaatst. Maar wat wil je daarmee zeggen over inbreuk op auteursrecht?? Klinkt een beetje als 'als je geen goede sloten op je deur zet ben je zelf aansprakelijk voor een inbraak'.

    Geleuter.

    Nog net iets minder erg dan het geleuter van Yannah die de wet overtreden 'gewoon modern' noemt (zie haar blog). En omdat ze haar eigen werk als niet belangrijk ziet vindt dat anderen dat ook maar zo moeten zien en dus niet moeten zeuren....

    Zucht.

    Als je iets schrijft of een foto maakt is dat gewoon jouw werk. En daar doe je mee wat jij wilt. Waaronder zelf plaatsen op een top-zoveel-site. Anderen horen daar van af te blijven als ze geen toestemming hebben.

    In plaats van een protesttekst is het plaatsen van een aparte feed voor sites die ongevraagd je content publiceren ook wel grappig. Sta je toch vreemd te kijken als 'webmaster' als er op je site onsmakelijke fotos staan. Maar dat is modern, toch ;-)

     
  • At 15 mei 2012 om 13:31, Blogger GJB said…

    Ik weet niet of stelen van je artikelen nog steeds veel voorkomt GJ, maar misschien moet je net als blogger Duane Lester persoonlijk betaling gaan innen:

    http://www.nrc.nl/nieuws/2012/05/15/video-amerikaanse-blogger-confronteert-geirriteerde-redacteur-met-plagiaat/

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home