Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

26 maart 2008

De waterballen van Marleen

Ik had het er gisteren al even over: zwemster Marleen Veldhuis wordt door de NS opgevoerd om het gezondheidsimago van allerhande stationsvoer op te krikken. Het is een trend: sporters of andere rolmodellen die grijpstuivers verdienen door de loftrompet te steken over allerlei snelle happen.

Vaak is het resultaat tenenkrommend, en wat Marleen op uitnodiging van NS-dochter Servex debiteert in het NS-abonneeblaadje Spoor 1 is geen uitzondering:

"Tegenwoordig snack ik niet meer. Ik eet zo uitgebalanceerd als maar kan. Maar ik vind het wel knap dat zelfs de snackbar op het station op de calorieën let. Die verkoopt bijvoorbeeld rundergehaktballen uit water, niet uit vet".

Je moet het even goed lezen: Marleen ("ik snack niet meer") heeft die waterballen duidelijk zelf niet geproefd. En knap is het inderdaad om ballen uit water te maken in plaats van uit vet. Er is een tijd geweest dat alleen al de schijn dat een kleine middenstander levensmiddelen verwaterde genoeg was om binnen de kortste keren de winkel te kunnen sluiten. Nu heet het een te prijzen huzarenstukje.

Gehaktballen uit water? Je moet er toch niet aan dénken?

(Ik heb een prachtige scanner, maar scannen kan ik niet meer nu ik tot Vista veroordeeld ben. Canon staat niet op al te goede voet met Microsoft en voelt er naar verluidt niet voor om aan de voorwaarden te voldoen om oudere producten onder Vista te laten draaien. Intussen wordt de klant in gijzeling genomen, terwijl Canon leuterpraat verkoopt over "veel" producten die compatibel worden gemaakt met Vista. Een driver voor mijn scanner wordt al sinds anderhalf jaar beloofd. Ik koop nooit meer iets van Canon. Hoe dan ook: bijgaand plaatje pluk ik noodgedwongen van internet).

5 Comments:

  • At 26 maart 2008 om 16:25, Anonymous TafelDertien said…

    Toen ik 'n paar maanden geleden twijfelde over met welke fotocamera ik mijn weblog vol zou gaan schieten (al wist ik toen nog niet dat ik mijn log zou omtoveren tot fotolog), stond Canon ook in 't lijstje met kandidaatmerken. Ik besloot echter voor een Nikon te gaan en nu ik de afgelopen weken alleen maar slechte verhalen over Canon hoor, ben ik erg blij met mijn beslissing. Al moet gezegd worden dat ik mijn camerasoftware onder Vista niet aan de praat heb gekregen en nu gewoon 't kaartje uit mijn camera steeds in de cardreader van m'n laptop steek. Hetgeen eigenlijk ook wel zo gemakkelijk is.

     
  • At 27 maart 2008 om 12:27, Blogger kattebelletje said…

    Volgens mij bedoelt Marleen hiermee dat de gehaktballen worden warmgehouden in water, niet in jus of in vet. Zeer boeiend allemaal.

     
  • At 27 maart 2008 om 13:06, Anonymous Yvon said…

    Las met verbazing over die ballen in water in Spoor. Zelfs als ze hiermee bedoelt bouillon dan moeten die ballen toch eerst in vet gebakken worden?!

     
  • At 27 maart 2008 om 15:43, Anonymous mirjam said…

    Tja, had je toch een echte computer moeten kopen; we hebben je nog zo gewaarschuwd: neem nou een Mac ;-)

     
  • At 30 maart 2008 om 16:58, Anonymous Hannie said…

    Ook leuk (uit het foldertje met kortingsbonnen van de gezamenlijk neringdoenden op de stations):
    "Vitality Magazine helpt je een week lang kiezen voor de gezondere producten. Houd je aan onze suggesties, dan is er zelfs ruimte voor lekkere tussendoortjes!"
    En wat zie ik dan?

    Fivit, 325 Kcal, 53 gram suiker
    Dat is zoiets als 13 suikerklontjes!

    Goedemorgen, 350 Kcal, 52,5 gram suiker.

    Voornoemde waterballen en onder het kopje Diner:

    "Een keer in de week frietjes eten mag best! Zolang je het maar als maaltijd eet en niet als tussendoortje"."

    Lekker gezond, friet als avondeten!

     

Een reactie posten

Links to this post:

Een link maken

<< Home