Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

23 januari 2008

Teveel afval

Google AdSense, het systeem dat ervoor zorgt dat ik elke dag een paar (Amerikaanse) dubbeltjes incasseer voor het bijhouden van Eetschrijven, is een erg slim systeem. Het analyseert de tekst van de website en bepaalt aan de hand daarvan welke advertenties de bezoekers zouden kunnen interesseren. Maar het blijven domme robots en daardoor explodeert mijn cynisme nu in mijn gezicht. Eigen schuld.

Waarom? Omdat ik deze maand erg veel over afvallen heb geschreven. Dat deed ik weliswaar uitsluitend om de draak te steken met de afvalbusiness, maar dat weet AdSense niet. Dat zorgt ervoor dat er deze maand louter nog advertenties voor afvalproducten op Eetschrijven staan. "Vermager 5 kg per week met Trigel, de afvalhype uit Amerika", "Diplan: afvallen door gewoon & gezond eten, begeleiding en beweging", "Welk dieet is geschikt voor u? Bekijk de populaire diëten test". Enfin, u krijgt het plaatje. U interesseert het allemaal geen biet, want de modale lezer van Eetschrijven dieet niet, die eet gewoon goed. Dat geldt ook voor mij trouwens--niet dat dat laatste wat uitmaakt, want mijn eigen klikken tellen toch niet mee. Hoe dan ook kan ik u melden dat dit blog mij tot nu toe dit jaar $ 9,53 aan advertentie-inkomsten heeft opgeleverd. Ziezo: glasnost! Deze grootverdiener geniet al bij voorbaat van uw afgunst. Nog even en ik hoef mijn theezakjes geen twee keer meer te gebruiken.

Toch dacht ik gisteren maar eens een blik te werpen, puur uit nieuwsgierigheid. Ik klikte dus maar eens op een advertentie die beloofde mij te laten afvallen met Slimming Drops. U begrijpt dat ik daar geen weerstand aan kon bieden. Ik werd niet teleurgesteld.

"Misschien heeft u het gezien bij Oprah Winfrey", opent de site waarop ik beland veelbelovend. "Bette Midler verloor 10 kg, Sean Connery maar liefst 18 kg. Julia Roberts viel voor haar rol in Ocean's Twelve 7 kg af". Wow. Gelukkig wordt ons het geheim verklapt. "Eigenlijk is het heel simpel. Afvallen gaat per definitie gepaard met energieverlies. Dit uit zich bijvoorbeeld in hongergevoel, vermoeidheid of lusteloosheid. Soms merkt u er niets van, maar uw lichaam wel". Uw lichaam, zo vertelt men ons, wordt namelijk ongemerkt langzamer. En daardoor valt u steeds minder af. Ja, dat menselijk lichaam laat zich zo gemakkelijk niet foppen. Dat regelt zijn eigen zaken veel beter dan u dat kunt. Dat beginnen we steeds meer te ontdekken. Maar daar zullen deze wonderbaarlijke Slimming Drops wel eens mee afrekenen.

"Slimming Drops is dusdanig samengesteld dat uw energieniveau op peil blijft, terwijl uw spijsvertering en calorieverbranding continu worden gestimuleerd, waardoor u ongemerkt afslankt. Dáárom is afslanken met Slimming Drops zo gemakkelijk!". Verderop lezen we ook nog dat Slimming Drops een vliegwiel-effect veroorzaken. Daardoor neemt de kracht van het product elke dag toe zonder dat het lichaam ervan te lijden heeft. En als je op je streefgewicht bent, dan kun je gewoon stoppen, want Slimming Drops voorkomen óók nog eens het jojo-effect.

Op de site verder nog foto's van genoemde idolen alsmede een paar zorgwekkende anorexia-gevallen dames met benijdenswaardige silhouetten. En natuurlijk de prijs van het moeiteloze wondermiddel: geen 99,95 , maar slechts 69.95 voor een flesje. Hoeveel drops erin zitten, mogen we niet weten. Wel dat deze hoeveelheid goed is voor 30 hele dagen vliegwieleffecten.

Hè, is me dat lachen. Wie zei daar dat advertenties saai waren?

1 Comments:

  • At 23 januari 2008 om 16:39, Anonymous Willem said…

    Ik hoop dat je je vrijheid als schrijver gebruikt als je zegt dat klikken op je eigen site geen probleem is. Dat is nl. de manier om je account te laten blokkeren. Zou zonde zijn van je dubbeltjes :)

    https://www.google.com/adsense/support/bin/answer.py?answer=48182&topic=8423

    G. heeft wel een 'adsense preview tool' waarmee je advertienties kunt bekijken.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home