Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

24 januari 2008

Op de kleintjes

Omdat ik in mijn buurt geen goede groentenspecialist heb en het niet elke dag markt is, komen de aardappelen in huize Eetschrijver vaak van de AH, gewoonlijk in zo'n kilozak. Hun smaak en structuur is weliswaar niet uitzonderlijk, maar toch redelijk. Ik heb er echter een ander probleem mee.

Juist: het formaat. Sterker nog, het lijkt wel of Albert Heijn steeds meer van de kleintjes waarop hij zegt te letten in die kilozakken stopt. Toen ik eergisteren boerenkool maakte, was in de zak die ik onder handen had tweederde van de aardappelen kleiner dan 5 cm in diameter, en enkele waren zelfs maar 2 of 3 cm groot. Probeer dat met normale mannenhanden maar eens te schillen: het kost je niet alleen veel tijd, maar ook je nagels.

Ik herinner me uit mijn jeugd dat het modale kilo bintjes uitsluitend uit middelgrote tot grote aardappelen bestond. Vermoedelijk werd er toen helemaal nog niet op maat gesorteerd en zijn we pas later gaan ontdekken dat uit de kluiten gewassen piepers een meerwaarde vertegenwoordigen. In deze tijd gaan die grote exemplaren vaak naar de frietmakers. De middelmaat en het grut blijft over voor de consument. Maar zelfs dan nog heeft AH wel érg veel grut. Ik heb er geen bewijs voor, maar kan het zijn dat ze het op een koopje doen?

Hoe dan ook heb ik maar eens geschreven met de vraag of AH (desnoods tegen een hogere prijs) niet wil overwegen aardappelen voor mensen met normale handen in het assortiment op te nemen. AH was snel en beleefd met antwoorden:

Het spijt ons te vernemen dat het formaat van AH Aardappelen kiloverpakking niet altijd even groot is. Wij bieden u hiervoor onze verontschuldigingen aan.
Alle kwaliteitsklachten van het eigen merk van Albert Heijn worden verzameld in een database, van hieruit worden er rapportages verzonden aan: leveranciers, inkoper en de afdeling kwaliteit van Albert Heijn. Dagelijks worden alle kwaliteitsklachten gescreend om, indien nodig, direct maatregelen te nemen als de kwaliteitsafwijkingen hier aanleiding toegeven. De afdeling kwaliteit voert deze kwaliteitsbewaking uit. Uw bevindingen en de gegevens hebben wij in dit verband door middel van een interne rapportage onder de aandacht van de kwaliteitsmanager gebracht.
Voor onze onvoorwaardelijke kwaliteitsgarantie verwijzen wij u naar het filiaal van aankoop.

Tja. Ik wil me graag voorstellen hoe leveranciers, inkoper en afdeling kwaliteit zich een hoedje zijn geschrokken van mijn mailtje, maar ergens heb ik het idee dat dit niet het geval is. En buiten de wetenschap dat ik mijn aardappelen terug kan brengen als de knolletjes te klein zijn, haal ik hier verder weinig concreets uit. Toch maar weer eens met mijn journalistenpet op bellen naar genoemde inkoper? Ik overweeg het serieus.

3 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home