Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

18 januari 2008

Niet gestampt

"Zuurkruid! Gans smaakhaft toebereid! Der maag vangt reeds te knorren aan", sprak professor Prlwytzkowski. Als klein Eetschrijvertje begreep ik daar niets van. Ik vond er weinig aan, zuurkool. Maar ja, je hebt zuurkool en zuurkool.

Zelf had ik zuurkool tot ik een jaar of twintig was ook nooit anders dan op zijn Hollands gegeten: gestampt, en tot op de dag van vandaag vind ik gestampte zuurkool één van de minst interessante gerechten die er zijn. Alles wat zuurkool lekker maakt, wordt door de vermenging met (meestal veel te veel) aardappelen afgevlakt tot grauwe middelmaat. Nee, ik ben inmiddels dol op zuurkool, maar bij mij thuis wordt dat gerecht maar op één manier gemaakt: op zijn Elzassisch. Bovendien zó makkelijk. Wie graag aardappeltjes wil (bijvoorbeeld mijn eigen geliefde G.) geeft ze er gestoomd bij. Kook die overigens nooit met de zuurkool, want dan worden ze niet gaar.

Zelf vind ik overigens wel--degenen die mij vragen om méér vegetarisch repertoire schudden vertwijfeld hun hoofd--dat er bij Elzasser zuurkool lekker veel vleesjes horen. Een goede ambachtelijke rookworst bijvoorbeeld, huisgerookt buikspek en ribbetjes of krabbetjes die ik meestal ook rook, want rooksmaken zijn een fantastische metgezel voor zuurkool. Er blijft altijd over, maar dat is nooit een probleem: het lekkers vindt probleemloos andere bestemmingen, al dan niet in het kader van een andere warme maaltijd.

Elzasser zuurkool

Nodig voor 4 bescheiden eters, 3 grote eters of 2 eters die van kliekjes houden:

- 500 g goede wijnzuurkool (geen voorgekookte)
- 2 grote uien
- 20 jeneverbessen
- 10 zwarte peperkorrels
- 10 cl uitstekende Elzaswijn, bv. riesling of pinot blanc
- 30 g boter
- diverse soorten gerookt varkensvlees naar smaak

Snipper de uien grof en fruit ze even aan in de boter tot ze zacht zijn. Voeg de zuurkool toe en trek die met twee vorken uit elkaar. Doe de jeneverbessen en de peperkorrels bij de zuurkool en schenk er de wijn bij. Laat aan de kook komen, leg het vlees (na het eventueel gezouten te hebben) op de zuurkool, doe het deksel op de pan en laat de zuurkool op laag vuur in ca. 30-35 minuten gaar worden. Hebt u buikspek bij de zuurkool (lekker!), neem dat dan 5 minuten voor het einde van de bereidingstijd uit de pan en bak het nog even twee minuten aan elke kant in eigen vet in een koekenpan op hoog vuur om er een knappertje aan te geven. Meng zuurkool en uien nog even goed door elkaar en serveer op een grote schaal, met of zonder aardappelen. Drink er de rest van de wijn bij.

2 Comments:

  • At 19 januari 2008 om 12:34, Anonymous Barbara said…

    Zuurkool is altijd lekker!
    Maar inderdaad hoeft niet altijd gestampt met aardappelen, hoewel ik ook dat heerlijk vind!

     
  • At 19 januari 2008 om 15:12, Anonymous Anoniem said…

    Heerlijk Choucroute, maar het heeft nog 30 jaar geduurd voor ik erachter kwam dat zuurkool ook lekker kan zijn.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home