Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

11 januari 2008

Nieuwe "verantwoorde" Liga

"Ik snap die moeders van tegenwoordig niet", zei mijn kapster een paar weken geleden tegen mij. "Kijk nou wat ze die kinderen allemaal voor zoetigheid geven. Geef zo'n kind toch een Liga". Ik vertelde haar wat er aan suiker en andere ballast in een Liga zat--ik had dat vorige zomer eens opgezocht al heeft Liga sindsdien die link dichtgegooid--en zij verloor op slag alle vertrouwen in de mensheid. Niet helemaal onterecht.

Maar kijk nu! Een ronkend persbericht van Liga. Ze hebben er hard aan gewerkt, verklaart de kinderkoekenbakker, maar nu is het dan zo ver: de "meest verantwoorde melkbiscuit" is een feit.

Liefst een kwart minder suikers bevat de Liga Milkbreak: nu per 100 g product nog "slechts" 21,4 g . De hoeveelheid verzadigd vet daalde met 34% tot 7,9 g per 100. En de hoeveelheid transvetten ging met liefst 96% omlaag. Van die ongezonde jongens gingen er voorheen nog zo'n 2,5 gram in elke 100 gram Liga. Nu is dat nog slechts 0,1 gram.

Als je zoiets leest, schrik je er vooral met terugwerkende kracht van wat we jarenlang aan "verantwoord tussendoortje" aan onze kinderen hebben gegeven. En wat die meest verantwoorde melkbiscuit betreft: 100 gram Liga Milkbreak bevat méér calorieën (liefst 445), méér eiwitten, méér suikers, ruim tweemaal meer vet (waarvan liefst acht keer meer verzadigd vet) en zo'n 40% minder voedingsvezel dan 100 g Lays Baked Naturel chips. Ik schrik er zelf van, maar het is echt waar.

Maar wel dus al véél minder erg dan voorheen. Dat is dan weer een hele geruststelling.

7 Comments:

  • At 11 januari 2008 om 15:42, Anonymous Chris said…

    Dus kan ik eigenlijk verantwoord een zakje chips meegeven naar school!
    Ik zou het eigenlijk eens moeten uitproberen, want chips op school mag niet. Geef ik De Dames wel een kopietje mee van je verhaal...

     
  • At 12 januari 2008 om 00:02, Blogger Yvon said…

    Al eet ik ze zelf niet, behoorlijk schrikken. Ehm, die sesamkoejes zijn vast nog veel erger als ik dit zo lees over Liga, of zijn die vetten à la lijnzaad dan weer juist goed?

     
  • At 12 januari 2008 om 19:41, Anonymous arianne said…

    Tsjonge... dan is chips bijna gezond! Ondertussen ben ik wel erg benieuwd naar wat je je kind dan wel kunt geven? Ontbijtkoek?

     
  • At 16 januari 2008 om 12:34, Anonymous matthijs said…

    eh ... het verhaal is natuurlijk alleen maar leuk omdat je Lays Baked Naturel als voorbeeld gebruikt. In andere chips zit veel meer vet.

    Los daarvan is het natuurlijk wel een leuk stukje.

     
  • At 18 januari 2008 om 18:55, Anonymous Anoniem said…

    Ja, maar wel veel minder zout. En zout is echt niet zo goed voor je. Je krijgt al gauw te veel tegenwoordig.

    Judith

     
  • At 18 januari 2008 om 22:22, Anonymous barbara said…

    Kijk, dan eet ik liever die chips!
    (Die zijn trouwens echt lekker die baked chips...)

     
  • At 3 november 2010 om 16:08, Blogger Anne said…

    Laatst een workshop over gehad: wij worden - veel meer dan we denken - door reclame en marketing een rad voor ogen gedraaid wat betreft onze voeding.Opeens denkt iedereen - onder invloed van Sonja Bakker - dat ontbijtkoek 'gezond' is. Maar ook dat barst van de suiker en merkwaardige toevoegingen. Dan kan je denk ik nog beter genieten van een koekje van de banketbakker. Of gewoon een appel nemen ;-)

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home