Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

21 januari 2008

Kerstpakketten leegeten

Ik weet niet hoe het met u is, maar bij ons worden de kerstpakketten van G. vrijwel uitsluitend ná de kerst leeggegeten, hetzij door ons, hetzij door degenen aan wie we (een deel van) de inhoud hebben weggegeven. Met de kerst voorverpakt hoeravoedsel eten is niet aan ons besteed.

Op dit kaasje staat de THT-datum 3 februari, dus dat hebben we van het weekend maar eens opengemaakt. "Roomcamembert" staat er op de verpakking--een geheel nietszeggende en bovendien overbodige aanduiding aangezien elders op het doosje staat dat de inhoud gewoon 50+ is, wat normaal is voor camembert. Dat geldt niet voor het voornaamste ingrediënt: gepasteuriseerde melk. Nou ja, rauwmelkse camembert kan ook niet in zo'n pakket dat weken zo geen maanden van te voren wordt klaargemaakt. Als je daar kaas in wilt doen, moet die morsdood zijn anders overleeft hij het niet. Zelfs al is hij, zoals deze, vacuüm verpakt.

Aan zo'n kaas beleef je dan eigenlijk maar weinig genoegen. Ik heb al in geen jaren meer Goudkuipje gegeten, maar die smaak is het ongeveer volgens mij. Jammer, want waarschijnlijk is er desondanks behoorlijk voor betaald en gaat men er bij de leverancier--vermoedelijk terecht--van uit dat het personeel een gegeven paard tóch niet in de bek kijkt.

Je kunt daarmee overigens ook overdrijven. In hetzelfde kerstpakket zat een pakje Haust Party Toast. Dat hadden we al eerder geopend. Eén hap was genoeg. Niet te eten zo muf, gewoon smerig. Een blik op de verpakking bevestigde het: THT-datum ergens midden september. Even navragen leerde dat alle collega's deze zelfde oude koek gekregen hadden. Lijkt me niet bevorderlijk voor de goede relaties, vooral dan met de betreffende leverancier.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat bij u thuis gaat, met die kerstpakketten, wat u er nou achteraf écht van vond en of u er ook nog rare dingen in had.

Ik heb overigens de stemknop voor Foodrank weer teruggezet in de kolom rechts. Aldo had een mooi nieuw ontwerp gemaakt, waarin meteen de positie in de ranglijst af te lezen is (momenteel weer even 2, ook heel mooi natuurlijk). Ik had de vorige knop een paar weken lang weggehaald nadat wat ludiek bedoelde acties elders leidden tot nogal extreem stemgedrag waar ik eigenlijk weinig mee kan. Daarom: als u over Eetschrijven een mening hebt--wat die ook mag zijn--dan vind ik het prettig als mij via uw stem laat weten of ik het een beetje aardig doe, eventueel elke maand opnieuw want dat mag volgens de spelregels. Maar doe het liever niet uit verveling of balorigheid, of omdat ik als Foodblog van het Jaar 2007 de "te kloppen man" zou zijn of zo. Daar heeft namelijk niemand iets aan.

4 Comments:

  • At 21 januari 2008 om 18:32, Anonymous © RJ said…

    Al meer dan tien jaar geleden heb ik bij mijn (voormalige) werkgever gepleit voor het afschaffen van dit soort deerniswekkende flut-pakketten.

    In plaats daarvan heb ik toen voorgesteld om het te besteden bedrag over te maken op rekening van het Rode Kruis of een andere humanitaire instelling.
    Hoongelach en spot werden mijn deel...

    Misschien dat het nu langzamerhand verandert?

     
  • At 22 januari 2008 om 02:05, Blogger Yvon said…

    De kerstpakketten waren best leuk dit jaar, wonderwel zonder die vreselijke ragoutblikken of -bakjes. En de bestelde versie van Delicious is momenteel ongeveer op aan het gaan. O.a. de Pecorino in soep en met een laagje smeerkaas (ook uit kerstbox) op tosti's.

     
  • At 22 januari 2008 om 16:08, Anonymous Chris said…

    Geen kerstpakket, maar een kidde. Dus was ik blij.

    Ik wil jou ook wel kloppen, maar dan zal ik toch echt beter zelf mijn best moeten doen!

     
  • At 22 januari 2008 om 16:09, Blogger Mark said…

    Het kerstpakket van mijn werkgever is een bon, voor een activiteit, of zelf te kiezen object/ding. Geen etenswaar dus.

    Van mijn huidige klant echter, mocht ik ook een pakket in ontvangst nemen. Een Hollandsch pakket dit keer, met onder meer een flensjespan, pannenkoekmix, drop, een Edammer kaasje (zo'n bolletje in rode folie), stroopwafels, een schort met ovenwanten en pannenlap met oud-Hollandsch motief, en nog wat kleine dingetjes. Niet teveel eten ook hier. Gelukkig maar...

    De kaas ervan hebben we deels in een salade verwerkt, deels uit het vuistje, maar mijn favoriete variant was toch wel een Kaiserbroodje, met echte boter en wat dikkere plakken van de Edammer. Genieten!

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home