Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

04 januari 2008

Afval

Dat kan natuurlijk nooit toeval zijn geweest: meteen al op de tweede dag van het nieuwe jaar, als Nederland een bijna collectieve zucht van verlichting slaakt omdat er weer gewoon bintjes, bonen en een balletje op het bord mogen, is één van de twee gasten in Villa Felderhof Sonja Bakker.

Omdat de andere gast Joop Braakhekke was, werd het toch in zekere zin nog wel interessant. Joop is geloof ik maar één keer fel geworden, en dat was toen Sonja bij het stalletje met kippen aan het spit op de plaatselijke (Franse) markt desgevraagd meldde dat zo'n kip wel mocht, "als je het vel er maar niet bij opat". Dat was voor Joop duidelijk voorbij de rode streep--en terecht natuurlijk. Het idéé. Wedden dat Sonja als ze ossobucco eet ook het merg niet uitlepelt?

Wat ik interessant vond: bij het afscheid vertelde La Bakker dat ze nu weer snel volgens haar eigen principes ging eten, want ze was in die paar dagen vier kilo aangekomen.

Vier kilo! Hoe lang zal zo'n draaiperiode duren? Twee dagen? Drie? Vier? Dan vind ik het een hele prestatie om vier kilo aan te komen aan tafels die, toegegeven, welvoorzien zijn, maar toch ook geen Romeinse orgieën met dito bacchanalen. Hebben we hier met ondersteunende aanwijzingen te maken dat een lichaam dat zuinigjes van bepaalde essentiële voedingsstoffen wordt voorzien extreem reageert als het eens normaal eet? Ik weet het niet--ik ken om te beginnen de precieze omstandigheden niet en ten tweede ben ik ook geen deskundige. Maar verbazen zou het me absoluut niet.

Vier kilo! Absurd!

5 Comments:

  • At 4 januari 2008 om 19:17, Blogger Arianne said…

    Interessanter vind ik het hoe La Bakker weet dat ze vier kilo is aangekomen. Neemt ze een reisweegschaal mee op vakantie?

     
  • At 6 januari 2008 om 00:47, Blogger Yvon said…

    Absurd, 4 kilo. Vast door die cruesli wat blijkbaar al een uitspatting was. Incl. alle tegeltjeswijsheden leverde het mij wel inspiratie op voor een stukje over 'joie de vivre' en het gebrek daaraan bij La Bakker.

     
  • At 6 januari 2008 om 23:20, Anonymous georg said…

    Die vrouw heeft een eetstoornis, dat zie je aan iedere opmerking die zij maakte. Een gevalletje "anorexia"...

     
  • At 10 januari 2008 om 13:24, Anonymous Robin said…

    Denk dat ze gewoon een grapje maakte hoor.

     
  • At 21 januari 2008 om 13:59, Anonymous Dellboy said…

    Hmm, volgens mij was het gewoon brutale marketing. Toch nog even laten doorschemeren hoe goed haar methode is, en hoe belangrijk dat-ie bestaat. Bah.
    Laat vooropgesteld zijn dat ik de "methode" (en ik gebruik dat woord in de allerruimste zin des woords) Sonja Bakker verschrikkelijk vind.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home