Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

10 januari 2008

Afval (3): de vele tonnen van Nederland

Nou, vooruit, nog één keer dan. Omdat mijn aandacht vandaag gevestigd wordt op een bericht in Elsevier Voedingsmiddelen Industrie (zo schrijven ze het zelf), waarin aanschouwelijk gemaakt wordt hoe ontzettend we ons collectief hebben volgestopt in de afgelopen dagen. Samen willen we liefst 318.470 kilo kwijt.

Ik weet niet hoe het met u is, maar bij zoiets grijp ik meteen enthousiast naar mijn zakjapanner. 318.470 gedeeld door 16.358.000, dat geeft--afgerond op tien decimalen--0,0194687614.

Dát wil Nederland dus kwijt: negentien en een halve gram per hoofd van de bevolking. Slaan we het om naar de bevolking boven de 20 jaar (ik ben de lulligste niet), dan komen we op 25,5 gram per persoon. Geef toe, dat is wel even de moeite om een berichtje aan te wijden, om nog maar te zwijgen over de te verwachten explosieve stijging in de omzet van precisieweegschalen. Zelf ben ik de leeftijd waarop ik uren genoegen schepte in het blazen van zeepbellen die ik de hele wereld wel wilde laten zien al een tijdje voorbij. Maar ik gun iedereen zijn pleziertjes, hoor.

1 Comments:

  • At 10 januari 2008 om 10:50, Anonymous Sjoerd said…

    En stel je voor dat er inderdaad een hoop mensen zijn zoals Sonja Bakker die zo'n 4 kilo willen kwijtraken; dat lijkt dan wel te betekenen dat er een heel aantal mensen tegenover staan die dat compenseren door graag flink aan te komen.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home