Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

06 december 2007

Vinoo introduceert virtuele wijnkelder 2.0

Ik moet eerlijk toegeven: ik snapte absoluut niet waar Aldo Wink heen wilde met zijn commentaar op mijn stukje "Supermarktwijnen" begin oktober. "Allemaal goed en wel", zei hij, "maar de auteurs van dat boekje kennen mijn smaak niet". Inderdaad zou het prettig zijn als dat wel het geval was, maar je moet nu niet het onmogelijke willen vragen.

Maar dat wilde Aldo nu juist zeggen: dat is volgens hem helemaal niet onmogelijk. Een wijngids die uw smaak als gebruiker leert kennen en die u op basis daarvan een onderbouwd wijnadvies geeft, dat was een droom die Aldo op dat moment druk bezig was tot daad te maken. En inmiddels is het zo ver: het project is van start gegaan en beleefde op 29 november jl. zijn feestelijke opening. De glunderende initiatiefnemer noemt het in een persbericht "een sprekend voorbeeld van Web 2.0". We hebben het over vinoo.nl.

Vinoo.nl is niet zomaar de zoveelste wijnsite. Weliswaar kunnen wijnliefhebbers er hun beoordelingen en recensies van de meest uiteenlopende wijnen delen, maar dat is op zichzelf niet nieuw. Wat wél heel bijzonder is, is dat op basis van ieders gebruikersprofiel passende wijnsuggesties worden gepresenteerd. Met andere woorden: dit is een online wijnalmanak die gaandweg uw smaak als gebruiker leert kennen en op basis daarvan wijnadviezen geeft. En ik moet toegeven: dat is nog wel iets anders dan zelfs het handigste gidsje.

Retailers, slijterijen en (online) wijnwinkels kunnen hun hele assortiment invoeren op Vinoo.nl. Nu al zijn er een paar duizend wijnen zichtbaar op Vinoo.nl. “Het aanbod is nog niet compleet”, vertelt Aldo. “Er zijn 30.000 soorten wijn te koop in Nederland. Door dit enorme aanbod weten veel consumenten niet welke wijnen ze in de supermarkt, slijterij of wijnwinkel moeten kopen. Wij gaan ze daar bij helpen”. Vinoo.nl werkt samen met een aantal launching partners: wijnbeurs.nl, villavino.nl, buyyourwine.nl, delicasa.nl, beleefwijn.nu, delafranconi.nl, olioliva.nl.

Mijn eigen eerste indruk is een oppervlakkige: de griep had mij wekenlang te pakken en nu ik eindelijk hersteld ben (dank u) heb ik het vreselijk druk met het inlopen van achterstanden--vandaar bijvoorbeeld ook dat mijn dagelijkse stukje vandaag pas even voor middernacht verschijnt. Die oppervlakkige indruk is echter bijzonder positief en ik ga er zeker eerstdaags eens uitgebreid grasduinen. Ik kom u er graag tegen!

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home