Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

13 december 2007

Verdwaalde kaas

Het mag dan kort voor kerst zijn, een eetschrijver ziet natuurlijk ook nog wel dingen die niet direct met het kerstmenu te maken hebben.

Zo liep ik gisteren door mijn AH-supermarkt en zag daar in het kaasvak een nieuw kaasje liggen, van het huismerk AH Excellent. "Boerenbrie" bevatte de verpakking volgens het etiket.

Nu zegt die aanduiding "boerenbrie", in tegenstelling tot de vermelding "boerenkaas" op een Nederlandse kaas, totaal niets. Het is een fantasiebenaming die zeker in Nederland een zeer gevarieerde lading dekt. "Boerenbrie" kan ook buiten het traditionele gebied van de brie worden gemaakt. Beschermde benamingen zijn brie de Meaux en brie de Melun, kazen met een typisch karakter dat de kenner meteen herkent. Zij komen altijd uit Île de France, waar ze al sinds de 9e eeuw worden gemaakt, en hebben een AOC-label.

Met deze "excellente" boerenbrie was iets interessants aan de hand. Die kwam volgens het etiket namelijk uit "Normanië". Nu wil ik niet te veel vallen over die schrijffout, al staat dat natuurlijk niet bepaald excellent op je prestigeproduct. Wel vind ik het interessant dat er nu dus brie uitgerekend uit Normandië komt.

Waarom dat grappig is? Omdat in de 18e eeuw--vertelt mijn World Encyclopaedia of Cheese--ene Marie Harel, een Normandische boerin, een priester uit Île de France over de vloer had. Deze was een groot liefhebber van kaas en miste in het bijzonder de heerlijke kaas uit zijn thuisstreek. Marie Harel zou een poging hebben gewaagd een kaas te maken die leek op de lievelingskaas van haar logé. Ze had er in zoverre succes mee dat haar kaas sinds 1983 ook op de lijst met AOC-kazen staat.

Wat ik maar wilde zeggen: brie uit Normandië bestond al dik een eeuw of twee. Hij heet camembert.

1 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home