Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

24 december 2007

Mijn eigen kerstmenu

Wat ik zelf nou eet met de feestdagen, wilden een paar lezers weten. Nou, in elk geval vrijwel geen van de dingen die ik dit jaar als suggestie voor u heb neergezet. Niet omdat die niet lekker zijn, maar omdat ik die vorige jaren al heb gemaakt--daardoor weet ik dat ze lekker zijn. Het dessert is de uitzondering, maar dat is omdat het héél lekker is en wij het nóg wel eens lusten.

Van mijn eigen menu van dit jaar treft u, als alles goed gaat, volgend jaar weer het nodige aan. Wij eten ons voornaamste diner overigens vanavond, een gewoonte die ik uit België heb meegenomen. Morgen is voor de schoonfamilie en overmorgen doen we een feestelijk maar licht menu omdat er donderdag weer gewoon gewerkt moet worden.

Vanavond ziet de menukaart eruit als volgt:

- soepje van witlof met cappuccinokraagje en daarop krokante baconflinters
- thuis op thee gerookte eendenborst met compote van biet en rode ui
- borstfilet van tamme gans met jus van cantharellen en truffel op een bedje van wilde spinazie
- gelei van granaatappel en prosecco met coulis van aardbeien

De gans bleek bij afhalen een knaap te zijn van liefst 4,5 kg, iets groter dan ik gedacht had. Die ligt momenteel in de oven en zal daar straks ongeveer 3,5 uur hebben doorgebracht. Ik heb hem gevuld met kalfsgehakt, verse salie en ui en vervolgens dichtgenaaid, zoals op het fotootje te zien is. Met de overige onderdelen ga ik in de komende dagen aan de slag. Zo ben ik onder meer van plan de bouten te konfijten. Ik zal u overigens maar eerlijk vertellen dat ik nog nooit van mijn leven een gans had gebraden. Dat was echt wel hoog tijd!

De granaatappelgelei heb ik vorig jaar met cranberrycoulis gemaakt en zo hebt u het recept ook van mij gekregen. Voor aardbeien is het niet het seizoen. Toch serveer ik mijn dessert met een coulis van echte lambada's. Ik heb die in juni gemaakt en vervolgens in portieblokjes ingevoren. Daar zal ik het volgend jaar in de zomer nog met u over hebben.

Rest mij u allemaal prettige kerstdagen toe te wensen. Op 27 december weer Eetschrijven.

1 Comments:

  • At 26 december 2007 om 10:41, Anonymous ellen said…

    Gerrit Jan, bedankt voor het recept van de tiramisu. Het was een groot succes! Een hele echte prijswinnaar. Iedereen was razend enthousiast. Ik heb de hoeveelheden voor ons 20 koppig gezelschap vermenigvuldigd met 3 en dat bleek precies goed. Er was een klein stukje over...

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home