Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

18 december 2007

Kerstdessert (of kerstbrunch): tiramisu

Er staan al heel wat kerstrecepten op Eetschrijven: we waren er immers vorig jaar ook al bij. U vindt er ook in forse aantallen de weg naartoe: dezer dagen stijgt het dagelijks aantal Eetlezers vlot tot boven de duizend, honderden meer dan normaal. Maar wat blijkt? U wilt bijna alleen maar tiramisu met de kerst! Gemiddeld 350 hits per dag krijg ik daarop.

Nu kon u het slechter treffen, want mijn recept voor tiramisu (ik bedacht het al in 1979 en won er toen zelfs een prijs mee) is, al zeg ik het zelf, het lekkerste dat er in het Nederlands op internet te vinden is. Eén van de redenen is dat ik tot mijn verbazing wel de enige lijk te zijn die er geen probleem in ziet vijf eierdooiers en maar twee eiwitten voor te schrijven. U hebt het begrepen: bij mij houdt u drie eiwitten over! Tja, dat is dan niet anders. Twee eierdooiers is veel te weinig, vijf eiwitten is veel te veel en alles er tussenin is een laf compromis. U wilt toch lekker? Nou: gebruik die drie eiwitten dan lekker ergens anders voor! Bijvoorbeeld voor die baked alaska waar ik het vorig jaar ook al over had.

O ja, tiramisu (de mijne of welke andere ook) is pas lekker als hij minstens 24 uur koud heeft gestaan. Geloof van die honderden recepten die het hebben over 3 of 4 uurtje in de koelkast dus geen laars: dat wordt echt een teleurstelling. U zult het zien!

Wat ik eigenlijk zeggen wilde: er zijn heel wat van mijn recepten die ik door het jaar heen plaats erg lekker als kerstdessert. Een wegwijzer:

tiramisu

baked alaska (even scrollen voor het recept)

chocoladecharlotte

ijs van pedro ximénez

grand dessert van aardbeien (al raad ik u ernstig aan dat in de lente of zomer te maken, met écht lekkere Hollandse aardbeien)

bananenmousse met saffraan en chili-chocolade

6 Comments:

  • At 18 december 2007 om 23:24, Blogger Mark said…

    De tiramisu vind ik geweldig, de aardebeien 'out of season', maar de bananen dan weer dramatisch (omdat ik banaan verafgrijs).

    Tiramisu is fantastisch, als je van koffie en chocolade houdt. Doen dus!

     
  • At 18 december 2007 om 23:35, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Mark, ik geloof niet dat de lezers daartoe veel aanmoediging nodig hebben. Ze zijn er vanavond alweer bij honderden op neergestreken. :-)

    Mijn eigen favorieten in het lijstje zijn trouwens de chocoladecharlotte (fantastische chocoladesmaak en heerlijke structuur) en het ijs van pedro ximénez, voor wie echt eens iets anders wil.

     
  • At 19 december 2007 om 12:41, Blogger Willem said…

    Probeer die bananenmousse eens met een overrijpe banaan die je bakt in boter met suiker. Inspiratie opgedaan door het tv programma van Heston Blumenthal (hij gebruikt het in zijn versie van baked alaska trouwens) en moet zeggen dat dat uitstekend werkt.

     
  • At 19 december 2007 om 22:27, Blogger Marleen said…

    Met zo'n inleiding kan ik natuurlijk niet anders dan jouw recept voor Tiramisu proberen! Ik ben niet zo van de zoete gerechten, maar ik ben verleid.. Het klinkt heerlijk.

    Maandag ga ik aan de slag zodat ik dinsdag de Enige Echte Tiramisu kan serveren na het stamppottendiner bij de schoonfamilie eerste kerstdag!

    Vriendelijke groet,

    Marleen

    http://demaaltijdenvanmarleen.blogspot.com

     
  • At 20 december 2007 om 10:59, Anonymous Ellen said…

    Ik ga deze tiramisu maken, mét de vijf dooiers en twee eiwitten. Het lijkt me een prima recept, een echte prijswinnaar wil iedereen wel op tafel!
    Voor hoeveel personen is dit recept? Kan ik het klakkeloos vermenigvuldigen? Ik kook voor twintig mensen. Met de overgebleven eiwitten kan ik dan mooi macarons maken!

     
  • At 20 december 2007 om 20:07, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Ellen, geen enkel probleem om deze tiramisu (voldoende voor 6 grote en minstens 8 gewone eters, maar vaak willen mensen bést een tweede portie) voor meer personen te maken. Het is misschien een goed idee om hem dan nog iets langer te laten staan--een uurtje of dertig--zodat alle vla lekker kan binden.

    Eet smakelijk! En Marleen ook, natuurlijk. :-)

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home