Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

11 december 2007

Fout kerstrecept

Ik weet het: het is zo fout als wat en ik zou zo maar de Partij voor de Dieren over me heen kunnen krijgen. Maar het is een grote klassieker in Frankrijk en het is ook nog eens ontzettend lekker--en bovendien heb ik een gewurztraminer in huis die erom schreeuwt. Ik zet dus zelf hoogstwaarschijnlijk foie gras op tafel. Van eend, want die vind ik nog net iets lekkerder van smaak dan van gans, hoewel de laatste dan weer een mooiere structuur heeft.

Met foie gras moet je niet te gek doen. Je kunt er natuurlijk krullen van schaven over bijvoorbeeld een salade, maar als de foie gras het middelpunt is, dan moet je hem zijn glansrol laten vervullen. Ik serveer hem bij voorkeur met getoaste brioche en wat uienconfiture, die met zijn zoetzure smaak het zachte en filmende mondgevoel van de foie gras uitstekend aanvult.

Ik maak mijn uienconfiture met honing omdat ik de smaak daarvan lekkerder vind. Let er wel op dat de honing er pas door geroerd wordt als de confiture gaar is, anders verliest hij grotendeels zijn zoetheid.

Uienconfiture

Nodig voor 4 personen:

- 600 g uien
- 1 dl rodewijnazijn
- ca 400 cl goede rode wijn
- ca 1/2 l water
- 2 flinke eetlepels witte basterdsuiker
- 50 g honing
- 50 g boter
- zout, peper

Snijd de uien in fijne ringen en doe ze in een (lifest gietijzeren) pannetje. Schenk er de azijn bij en vervolgens zoveel wijn dat de uien geheel bedekt zijn. Laat alles op zo laag mogelijk vuur pruttelen tot de vloeistof geheel is opgenomen en verdampt; dit kan wel drie kwartier duren. Giet nu het water in de pan, laat opnieuw een kwartier op laag vuur pruttelen, roer de suiker door de uien en laat nog ongeveer een kwartier verder pruttelen tot de uien geheel zacht zijn. Draai het vuur uit, roer de boter en de honing door de confiture, voeg zout en peper naar smaak toe en laat afkoelen. Serveren op kamertemperatuur.

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home