Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

29 november 2007

Troostvoedsel

De griep dit jaar is wat de Amerikanen zouden noemen een mother. Blijf er uit de buurt als u 'm nog niet hebt gehad. Ik spreek uit ervaring: ik sukkel er nu al bijna twee weken mee en elke keer als ik denk dat het beter gaat en me buitenshuis begeef, kom ik totaal uitgeput weer thuis en heb ik de volgende dag alwéér nergens fut voor. Nou ja, wie weet morgen wel?

Eén ding heb ik gelukkig weer wel, en dat is zin in koken. Maar dan niet eender wat. Troostvoedsel wil ik, hartige volle smaken van vroeger. Vreemd dat je, zodra je je niet goed voelt, teruggrijpt naar de smaken die je in je kindertijd een gevoel van geborgenheid gaven. We zullen dus toch wel iets van instinct hebben.

Nu was ik in zekere opzichten een wat apart kind. Ik was namelijk dol op witlof. Geen wonder dat ik dat meteen toen ik besloot weer eens aan het fornuis te staan op het menu zette.

Groenten koken in water heb ik echter al jaren niet meer gedaan, en zo ook nu niet. In plaats daarvan stoomde ik de hele struikjes vier minuten om ze vervolgens met citroensap te besprenkelen, door een kleine eetlepel witte basterdsuiker te rollen en ze in de koekenpan op vrij laag vuur met boter te bakken zodat ze heerlijk karamelliseren. Fantastisch is die smaak. Probeer maar eens!

Bij deze witlof deed ik varkenshaas, ook alweer in een bereiding die de kruidige geur van geborgenheid had: met jeneverbessen in een roomsausje.

Varkenshaas met jeneverbes in roomsaus

Nodig voor twee personen:

- een stuk varkenshaas van ca. 350 g
- 15 jeneverbessen
- 30 g boter
- 125 ml room
- 1 borrelglas jenever
- peper, zout

Verwarm de oven voor op 75 graden. Wrijf de varkenshaas in met peper en zout, verhit de boter in een kleine braadpan en bak hierin de varkenshaas gedurende ca. 8 minuten om en om. Leg hem op een bord, zet hem in de voorverwarmde oven en draai de temperatuur daarvan terug naar 50 graden. Laat hem zo tien minuten rusten en maak intussen de saus.
Blus het bakvocht af met de jenever, laat even bruisen, roer de aanbaksels los en schenk de room in de pan. Kneus de jeneverbessen en doe die bij de room. Laat op hoog vuur onder af en toe roeren tot de helft inkoken. Schenk deze saus over de varkenshaas.

Legt u de witlof naast de varkenshaas, laat hem dan even goed uitlekken. Als hij te veel vocht loslaat op het bord, ruïneert dat uw saus. U kunt hem ook op een bordje apart serveren.

1 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home