Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

20 november 2007

Wat heet

Er zijn zo van die dagen. Vandaag is er één. Allerlei virale toestanden zorgen er momenteel voor dat ik nu zelf op hoge temperatuur gegaard word. Het kost me behoorlijk wat moeite om een correcte zin achter elkaar te krijgen. Gelukkig ziet u niet hoe ik hier de backspace-toets zit te verslijten.

Maar ik kan dus niets bedenken wat u zou kunnen interesseren. In mijn mail zit een persbericht van alweer even geleden waarin mij wordt verteld dat de powerfruits in opmars zijn--fruit waarvan je reuze gezond schijnt te worden. Ik was van plan een snijdend stukje te schrijven waarin ik betoog dat eten geen medicijn is en dat al die gezondheidsclaims eerder een teken zijn dat ons voedingspatroon ongezonder wordt. Maar tot dat soort tekstueel spitsroedenlopen ben ik even niet in staat.

Momenteel luister ik naar Janneke Vreugdenhil in Kunststof op Radio 1. Dat is leuk. Er zouden meer mensen op Radio 1 moeten die zinnigheden over koken en eten vertellen. Maar dat heb ik nu verteld en ziezo, dat weet u dan weer. Net als dat de Michelingids op Tokio is neergedaald en daar liefst 191 sterren heeft uitgedeeld, waarmee de Japanse hoofdstad op slag het culinaire Mekka van de wereld is geworden. Tjonge. En dan zag ik vanmiddag nog Rick Stein op de VRT, die beloofde volgende week iets over cassoulet te doen. Dat zou ik ook wel willen--volgende week. Nu even niet.

U begrijpt het al: dit wordt niets. Moet kunnen. Nou, vooruit. Een recept voor grog. Meng in een glas of mok het sap van een halve citroen, een eetlepel honing en een borrelglas cognac. Giet er heet water op, neem mee naar bed en drink zo heet mogelijk. De citroen geeft vitamine C, de honing is goed voor de keel, de alcohol verwijdt de bloedvaten en het hete water zorgt voor transpiratie. Dat is het fabeltje. Het feit is dat het gewoon het enige is dat echt lékker is op zo'n moment. Morgen beter, hoop ik.

5 Comments:

  • At 20 november 2007 om 22:55, Blogger Mark said…

    He, jammer! Had ik geweten dat Janneke op Radio1 was (de vaste zender in mijn auto! Ja,ja, met 34 al een verknocht luisteraar... Mijn vrouw noemt me in kader al een oude ...) dan had ik zeker geluisterd. Alijd leuk om iemand aan het woord te horen, die een website heeft, en níet geinterviewd wordt door archeoloog van Jole....

    Of word ik nu te persoonlijk?...

     
  • At 21 november 2007 om 09:43, Anonymous lindy said…

    Proost! En beterschap :)

     
  • At 21 november 2007 om 23:44, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Lindy, dank je. We hebben contact als ik weer een beetje rechtdoor kan denken. Mark, die uitzending valt terug te luisteren, onder meer via Jannekes eigen blog op nrc.next: http://weblogs.nrc.nl/weblog/kokenetc/2007/11/21/koken-etc-op-kunststof/

     
  • At 22 november 2007 om 18:48, Anonymous Lindy said…

    Ik merk het wel als je je weer beter voelt!

     
  • At 22 november 2007 om 22:39, Blogger Arden said…

    Beterschap!En je bent niet de enige die zich zo voelt (misschien helpt dat een beetje :-))

     

Een reactie posten

Links to this post:

Een link maken

<< Home